דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >הגישה הנרטיבית בטיפול קבוצתי

הגישה הנרטיבית בטיפול קבוצתי

 
הגישה הנרטיבית בעבודה עם קבוצות
רחל פארן וישי שליף
 
מה לגישה הנרטיבית ולהנחיה ועבודה עם קבוצות?
להלן נביא חלק מהעקרונות של הגישה הנרטיבית שיושמה בעבודה עם יחידים, משפחות, קבוצות וקהילות ונדגיש איך עקרונות אלו רלבנטיים במיוחד לעבודה עם קבוצות.
הגישה מאמינה כי בני אדם מעניקים משמעות לאירועי חייהם ועל פיה מתנהגים ואף מכוונים את עתידם. האדם נתפס לא כיצור נפעל המונע ע"י דחפים אלא בעיקר כיצור בעל אפשרות בחירה המחפש ומעניק משמעות והמונע על ידי מטרות וערכים.
הענקת משמעות זו וגיבוש זהותו של האדם נוצרת על פי הגישה הנרטיבית בתוך הקשר חברתי ותרבותי ולא רק מתוך דיאלוג ותהליכים שבין האדם לבין עצמו בלבד. התהליכים הללו של פירוש והענקת משמעות להתנסויות מושפעים מקשרים בין אישיים משמעותיים וכן מהנורמות ומתבניות חשיבה של החברה והתרבות בה חי האדם. בגישה זו נשאף לאפשר לאדם לבחון מחדש ולבחור את עמדתו כלפי הנורמות, תבניות החשיבה והשיחים החברתיים והתרבותיים. מה הוא רוצה לאמץ, מה רוצה לדחות, מה רוצה לשנות ומה רוצה להתאים.
תהליך זה של גיבוש משמעות בתוך הקשר חברתי ותרבותי נתפס כמתקיים לאורך כל ימי חייו של האדם ולא רק בשנותיו הראשונות. על כן, קבוצות וקהילות הם מקומות טבעיים לקיום תהליכים מעצימים ומשמעותיים.
הגישה הנרטיבית מודעת אם כן להשפעת תהליכים חברתיים ותרבותיים על היחיד וכן לקשר ההדוק בין שיחים חברתיים לנורמות. כמו כן היא מודעת לעובדה כי נורמות ושיחים חברתיים פועלים בדרך היררכית (מושפעים מסמכות, מעמד וכוח של "נותני הטון" בחברה). מודעות זו מביאה את הגישה לחפש דרכים שונות להמעיט אותה ולחזק את השיתופיות ונתינת המרחב והמקום לקולו של האחר שאולי מודחק לשוליים על ידי השיחים החברתיים והתרבותיים הספציפיים של אותה קבוצה, קהילה או חברה. מכך נובע שבכל עבודה נרטיבית ובמיוחד בקבוצות נשאף ליצור מרחב מאפשר ביטוי של כל הקולות ונפעל נגד סמכותיות או כוחנות יתר הן בהנחיה עצמה והן בין המשתתפים השונים בקבוצה.
אנו מאמינים שאחד הכלים המרכזיים להתרחשות תהליכים חברתיים אלו הוא ההד והנגיעה שחוויות של האחר מהדהדים ונוגעים בנו. כשאנו שומעים סיפורים של אחרים עולים אצלינו סיפורים שלנו או משל אחרים ששמענו בעבר. הדבר קורה הן באופן חיובי והן באופן שלילי. אנו נשאף בכל היישומים הנרטיביים לחזק את החיובי והמועדף ולהפחית את האפשרות לתוצאות שליליות של ההידהוד והנגיעה. קבוצות הן מקום אידיאלי לשימוש בהידהוד (מה נגע, ריגש או דיבר אליך בדבריו של האחר) כאמצעי להעצמת התהליך.
המושג 'נרטיב' – "סיפור" בגישה זו מתייחס לתהליך הזה של הענקת משמעות והבחירה של הפירוש הנראה לאדם לאירועי חייו השונים. בהתנסויות הרבות אותם עובר האדם בחייו אין לו בדרך כלל השפעה רבה על המציאות עצמה, אלא בעיקר על המשמעות והפירוש שאותם הוא מעניק לחוויותיו, דהיינו על "הסיפור" שהוא יוצר לעצמו לגבי האירועים. בדומה למצב בסיפור מארגן האדם את האירועים על רצף של זמן ונותן להם כיוון, סיבתיות ומשמעות וכן כמו בסיפור קיימות גם בחיינו דמויות משמעותיות (גיבורים) שמערכות היחסים שביניהן לבינינו תורמות ומעצבות את משמעות סיפור חיינו. העבודה בקבוצות מעניקה מימד נוסף לטווית הסיפורים המועדפים בסיפורים של האחרים שמטבע הדברים כבר מעצמם נשזרים יחד עם סיפורו של האדם בעבודה הקבוצתית. אנו נפעל בהנחייה נרטיבית להאיר ולהדגיש את האמירות והסיפורים המעצימים את חברי הקבוצה. אנו נשאף שהדמויות המשתתפות ישזרו בתוך 'מועדון' הדמויות המשמעותיות המוקירות ומכירות בכל משתתף.
הגישה הנרטיבית רואה את המציאות כסובייקטיבית ורבת פנים. אנשים שונים עשויים לראות את אותו אירוע באופנים שונים. כמו כן מתרחשים בכל רגע נתון אירועים רבים שאותם ניתן לפרש בדרכים שונות – כסיפורים שליליים או חיוביים יותר. לעיתים משתלט סיפור "רווי בעיה" ומאפיל על היבטים חיוביים יותר של האירועים שעשויים להיות תשתית לסיפור חלופי ומועדף עבור האדם. הגישה הנרטיבית מניחה כי תמיד קיימים רגעים מועדפים, תמיד קיימות תגובות המשקפות התמודדות, ידע חיים וערכים, תגובות הנחבאות בצילם של הקשיים. על כן במעשה הנרטיבי אנו משתדלים להקשיב "בקשב כפול" – לסיפור הקושי אך גם לרגעים המועדפים. המנחה ינסה לדלות רגעים אלה ולעזור למשתתף בקבוצה שלו לדלות רגעים מועדפים אלו ולטוות מהן סיפור חיים מועדף הן סיפור חיים אישי והן סיפור קבוצתי מועדף שיש בו פוטנציאל העצמה גדול יותר.
 
בסיכום ניתן לומר כי הגישה הנרטיבית מדגישה את הכוחות ואפשרויות הבחירה של האדם ושואפת למצב אותו על הקרקע של ערכיו וכישוריו תוך הישענות על הקונטקסט החברתי.
מתוך תפיסות אלה נובעת שאיפה לשתף בהתערבויות קבוצות הרלבנטיות עבור האדם, שיתוף וירטואלי או ממשי.
לגישה זו יש יישומים שונים, נציין שניים מהבולטים שבהם:
1.     ניתן לעבוד עם כל פרט בקבוצה כאשר הקבוצה משמשת מעין "מקהלה יוונית" המהדהדת לו את נקודות הכוח שלו (ידע חיים, ערכים) ובכך לרתום את כוחה של הקבוצה בכדי להעצים את האדם ולתמוך בו בטווית סיפורו המועדף. מתן ביטוי להדים הללו עשוי לתת למספר הרגשת מוקשבות, הכרה, הערכה, העצמה ושותפות. תהליך זה יוצר גם מאגר רחב יותר של חוויות משותפות כך שסיפורו של האחר עשוי להפוך לחלק ממאגר הסיפורים של השומעים. באופן שכזה, באמצעות הסיפורים והדמויות (הממשיות בקבוצה והוירטואליות מן הסיפורים) מתהווה קהילה חדשה התומכת בסיפור המועדף של האדם.
2.     ניתן לעבוד עם הקבוצה כולה בסבבים מובנים היוצרים תהליך של בניית סיפור מועדף השזור לא רק מציר הזמן של היחיד, אלא גם משזירת התמה הקבוצתית וציר הזמן של הקבוצה.
למשל בהנחיית קבוצה ניתן לעבור בסבבים מסיפור רגעי ההצלחה, לניתוח הכוחות שאיפשרו אותם אל סיפור הקושי ודרכי ההתמודדות איתו ולבסוף בהתבוננות על התמות והמשמעויות החדשות המועדפות שנוצרו בתהליך זה.
ביישומים השונים אנו שואפים להפוך את הקבוצה לקהילה המעניקה הכרה, תמיכה והעצמה לכל אחד מהפרטים שבה וגם לעודד בנית תימות קבוצתיות משותפות.
 


Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות
הקבוצה בארץ המראות/מיקי תודר חיים וינברג
אוכל- תשוקה- שייכות והדרה בקבוצה/דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקו
גבולות בקבוצות בהיבט בין-תרבותי - טיפול קבוצתי/ד"ר חיים וינברג
השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 1/ערן אביב/
בסוד שיח: הדיאלוג על האם לבוא בדיאלוג / טל אלון/
השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 2 / ערן אביב/
טיפול קבוצתי לילדים: ילד אסור ילד אחר / שרה גוברין/
הכנס להנחיה וטיפול קבוצתי בשדרות / דר' חיים וינברג/
קבוצה בעת חופשה או חופשה בקבוצה / דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקו
בסוד שיח: קבוצת ביניים בכנס שדרות 2008/
1000 מילים לקונפליקט, דיאלוג ופיוס / אבישי זאבי/
המרתף: קבוצות עם נוער בסיכון באמצעות תיאטרון/חגי א/
הנחיה בקו - הנחיה משותפת/לילך ירושלמי דומב

טיפול קבוצתי בפסיכודרמה: ראיון עם אסתי אבנון/ד"ר אסתי אבנון
איך להנחות קבוצות קונפליקט? רשמים מכנס IAGP/דר' חיים וינברג
הייחוד של עבודה קבוצתית באמנות/דפנה מרקמן סינמנס
הנחיית קבוצות לפי גישת הציור האינטואיטיבי/דר' פינקי פיינשטיין
יישומיות הלמידות בתכניות פיתוח מנהלים/ערן אביב
שיח מלב המבוכה – תהליך קבוצתי למפגש בין-תרבותי/יעל בר-לב
טכניקות דיאלוג בהנחיית קבוצות/חלי ברק-שטיין
צילומים ותצלומים (פוטו-תירפיה) בעבודה קבוצתית/ד"ר צביקה תורן
טיפול פסיכולוגי אישי או טיפול קבוצתי?/רובי פרידמן
אימון אישי בקבוצה בגישה התייחסותית/כרמלה קיט ומיקי גרבר
טיפול קבוצתי | הלינקים של ביון / חני בירן/חני בירן
זהות ומשמעותה בקבוצות רב-תרבותיות/מיכל מועלם
עבודה קבוצתית עם ילדים/שרה גוברין
יעילות של קבוצות הורים/ליאת זלצר
ד"ר חיים ויינברג: טיפול קבוצתי במזרח הרחוק |/ד"ר חיים וינברג
הגישה הנרטיבית בטיפול קבוצתי/רחל פארן וישי שליף
#MR.EXI2T/#MR.EXI2T
ראיון עם ארווין יאלום על טיפול קבוצתי/איתן טמיר
טיפול פסיכולוגי בהתמכרות | טיפול קבוצתי בהתמכרות/רונית שריג אקרט
הנחיה משותפת/פפיפר וג'ון אי. ג'ונס
טיפול אישי או קבוצתי?/
סדנא למנחי קבוצות הורים/
טיפול קבוצתי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) למכורים/איתן אביטל וקרן נורני
עדות של משתתפת בטיפול קבוצתי/ש.
תהליכים קבוצתיים ברשימת דיון באינטרנט/ד"ר חיים וינברג
טיפול ועבודה קבוצתית בישראל/
תחומי עיסוק ונסיון מקצועי של רונית שריג-אקרט/
טיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי/
נע"ן (נוער עונה לנוער) העצמה פרטנית, קבוצתית וקהיל/
על אובדן וגעגוע - קבוצה טיפולית למתבגרים/ציפי פאוסט
מדריך דידקטי לאמצעי לימוד בחינוך לחיי משפחה ובחינו/
זהירות סמים בדרך- מדריך להורים מודאגים/רונית שריג אקרט
הקבוצה הגדולה: מבנה, מטרות ותהליכים/חיים וינברג וסטנלי שניידר
שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות/
טיפול קבוצתי: קבוצות תמיכה להורים לילדים אוטיסטים/קארין שיטרית וסיון מייזלס
תקשורת עם מתבגרים - הגבול הדק בין "חפירה" להתעניינ/
איך הפכה קבוצה למושג פסיכולוגי/ נעמי רז, פסיכולוגי/נעמי רז
עבודה קבוצתית במערכת החינוכית - למה ואיך / נעמי רז/נעמי רז
קבוצה טיפולית לילדים - כשלם חי (וגם בועט לפעמים) //
מאמר - פרויקט כתהליך קבוצתי/
כנס PMI 2009 - הרצאה בנושא הפרויקט כמערכת קבוצתית/
קורס אימון לשמחה עם נילי דור האלה/
עבודה קבוצתית עם סוסים כמאפשרת צמיחה/טל-לי אביב כהן
הנחיית סדנה לנשים השוקלות אימהות יחידנית/גליה קסלר ורקפת סלע
לגדול במשפחה מכורה: עולמם של ילדי מכורים/רונית שריג אקרט
מודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי/מיכל מועלם
רשמים מכנס טיפול קבוצתי ברומא / יהושע לביא/יהושע לביא
אנליזה קבוצתית: על "הקבוצה השנייה", "הקבוצה שליד"/ליאת אריאל, אורי לוין
אמהות ובנות: תהליך קבוצתי בשילוב עבודה עם הגוף/ברכה הדר
טיפול משולב/ד"ר חיים וינברג
היכל המראות - טיפול קבוצתי/סוזי שושני, מרים ברגר
תפקיד המנחה בפתרון ההתנגדות בטיפול קבוצתי/לילך ירושלמי דומב
טיפול קבוצתי דינמי למתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו/דרור אורן, יעל בר וגילה אליהו
מיניות ומגדר בקבוצה אנליטית/ברכה הדר
עבודה קבוצתית לאנשים עם מגבלה בדרכם לעולם העבודה/חנה קדמי רחמים
קבוצות תמיכה לחולי סרטן - סיכום ממצאים/מיכל מועלם
טיפול קבוצתי: 50 עצות למנחה קבוצת תמיכה/איתן טמיר
פסיכודרמה וביבליותרפיה/ד"ר יהודית ריבקו
הנרטיב האישי והאקזיסטנציאלי בטיפול קבוצתי/יוסי פולק
תרפיה קבוצתית - היבטים הסטוריים/מיכל מועלם
היבטים של הריקות - ניתוח של טיפול קבוצתי/אורי צורף
שאלון הערכה על טיפול קבוצתי/ניר צור
קבוצת תמיכה למתמודדים עם מחלה קשה ואובדן/מרגו הלמן
הנחיית קבוצות: זהות המנחה/ד"ר רובי פרידמן
הנחיית קבוצות מנהלים במסגרת פיתוחי מנהלים והסקרנות/ערן אביב
שילוב רייקי בעבודה קבוצתית/ציון זהבי
טקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות/אורי גלוסקינוס ואמיר רוזן
הנחיית קבוצות בארגונים - נקודות לפיתוח צוות/איתן טמיר
טיפול קבוצתי ואתיקה/רובי פרידמן
קבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות/יערה זיסמן
הבת הבכורה: הנחיית קבוצות זו אחר זו/איילת חיימפור צוקרמן
קבוצת תמיכה להורים לילדים חולי סרטן/פרץ סלטון, עיד, גיל לב ובן הרוש
אלצהיימר בקבוצה: חלומות בטיפול קבוצתי/ד"ר רובי פרידמן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??