דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות

שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות

 
 
שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות
 
נילי אלגור.,מ.א. טיפול בהבעה ויצירה והנחיית קבוצות
 
 
איך בונים ספינה ?
 
אוספים אנשים ונוטעים
בהם את האהבה
והכמיהה לים הרחב
הגדול והאינסופי-
ולא אוספים אנשים
ואומרים להם לאסוף עצים
להכין תוכנית
ולבנות ספינה
 
אנטואן דה-סנט אכסזופרי
 
 
בשבילי זה הביטוי המהותי של שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות. בשבילי כמטפלת בשילוב הבעה ויצירה
ומנחת קבוצות לעבוד עם אנשים בשילוב אמנויות  – זאת הזמנה או יצירת מוכנות לפתוח תמונות חיים יותר מורכבות.
זה כמו הצצה לאלבום תמונות פנימי – על תמונות שצולמו ואחרות שלא צולמו, שחקוקות בגוף בלב ובנפש. יש כאן הזמנה למסע הנותן יותר ביטוי ויזואלי לתהליכי חיים פנימיים וחיצוניים. מייצר כמיהה וערגה לים הרחוב והאינסופי ומאתגר את אופק נפשו של האדם .
 
האמנויות פותחות דלת ומאפשרות הצצה לעולם הפנימי שלנו ומזמינות אותנו למסע שם. המסע יכול להיות לא מכוון אבל יכול להיות בהתכוונות ללכת לשם מבלי לדעת כיצד זה קורה . זה כמו להתייצב בפני עצמנו לנוכח היקום [ או הקבוצה] לחוות את עצמנו מבלי לדעת , להיות האובייקט האמנותי , להיות התוצר
שיצרנו . קרל יונג מתאר את תהליך האינדיבידואציה כתהליך של יצירה, שבו אדם יוצר את עצמו, את
אישיותו, את חייו מתוך דיאלוג מתמשך בין המודע ללא מודע . עד כמה אנשים מודעים לים הגדול והרחב
והאינסופי בתוכם ?
 
שלוב אמנויות בהנחיית קבוצות הוא התנסות חווייתית ולמידה של המשמעות של המפגש האכספרסיבי
במימד האישי, התוך אישי, הבינאישי והקבוצתי בקבוצה.
 
המנחה לא אמור להיות אמן כי התכונה הבסיסית הנחוצה לו היא לאהוב להיות עם אנשים, היותו איש אמפטי, ההנאה מההתרגשות של קבוצה ויכולת להניע ולנוע עם המורכבויות של ההתנהגויות האנושיות.
 
כאשר האמנות נכנסת לקבוצה , היא מביאה את המשתתפים להתמקד בפעילות קבוצתית, דרך צורה לא מוכרת של תקשורת.ההתבוננות באמנות ברמה של תוכן ותהליך קבוצה היא לא כביטוי אסתטי אלא
כתוצר ויזואלי שמשקף מחשבות רגשות ותהליכים פנימיים של המשתתפים.
 
האמנויות המשולבות בהנחיה מביאות ביטוי ויזואלי, היוצר אינטרוולים בזמן, מאפשר שליטה ומקטין את מידת החשיפה שמפחיתה את החרדה סביב ביטוי מילולי או גילוי מילולי לא בשל. ולבטא לפעמים את מה שעליו אי אפשר לדבר, באותו רגע. כמו אפשור לקול השקט לבטא את עצמו ולקול המדבר לשתוק שם.
 
כאשר נעשה שימוש באמנות, החוויה נעשית מוחשית בתוך הכאן ועכשיו למרות שהנושא התייחס לעבר.
 
 
התוצר האמנותי מספק לקבוצה פעילות שיש לה את הפוטנציאל להביא מודעות חדשה לזה שעושה את האמנות ולאלה – שחולקים איתו את היצירה .
 
שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות מייצר למידה חדשה של visual knowing
ומאפשר התנסות חווייתית ייחודית שניתן לגלות באמצעותה עד כמה עמוקה ומגוונת היכולת הרגשית
של המשתתפים, ברמה אישית בינאישית וקבוצתית ומכאן הרחבה של אופק ההתבוננות שלנו והבחירה לייצר "קשת בענן" על מסע חיינו.
 

Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות, נפש, טיפול קבוצתי, פסיכודרמה
אימון אישי בקבוצה בגישה התייחסותית/כרמלה קיט ומיקי גרבר
שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות/


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??