דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 1/ערן אביב

השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 1/ערן אביב

 
השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- חלק 1
ערן אביב
חשבתי לעצמי שהנה "זה" מתחיל שוב ו"זה" ממש לא התאים לי. אני שומע את המשתתפת אומרת בכעס: "לא ממש ברור לי מה אתם (המנחים) רוצים מאיתנו..... אתם לא מעורבים, כמעט ולא מדברים..... השתיקות האלה לא במקום....". מצד שני, כולי נדרך בצפייה לראות כיצד מתפתחים הדברים בקבוצה – ברור לי שאנחנו באחד מהרגעים הללו שיש בהם פוטנציאל לשינוי משמעותי בעבודת הקבוצה.
 
אז היכן אנחנו נמצאים? אנחנו בתחילתו של הסשן השישי ביום הראשון של סדנת ODT.
הסדנא החלה בפתיחה, הרצאה וסבב מטרות. בנוסף, בהמשך הקבוצה ביצעה שני תרגילים בחוץ, כולל עיבודים שלהם. בכל סדנת ODT  אחרת היינו עכשיו מתחילים את התרגיל הבא בסדנא, אולם בסדנא זו תוכנן מראש עיבוד נוסף בשלב זה.כדי להבין מה קרה שם, וכיצד הדברים התפתחו, חשוב לפרט עוד מספר מאפיינים של הקורס בכלל והסדנא בפרט.
 
ראשית, הקורס הוא קורס הכשרה ניהולית לקראת תפקיד ניהולי ראשון. המשמעות היא שלמשתתפים אין ניסיון בניהול בפועל. יתרה מזאת, במסלול ההתקדמות שלהם בהכשרה רובם ימונו למנהלים רק בעוד מספר לא מועט של חודשים. במהלך החודשים הללו ההכשרה היא מאוד אינטנסיבית ומחייבת אותם לעמוד בלחצים שונים ובדרישות שלעיתים קרובות סותרות זו את זו. לאור זאת, בבנייה של הקורס חשבנו שכדאי מאוד לעבוד עם המשתתפים בסדנא על שני נושאים שיעזרו להם בניהול (בטווח הארוך) ולהצליח בקורס (בטווח המיידי): האחד – כיצד אני מצליח לקחת אחריות על התפקיד שלי (בארגון ובקורס) מתוך עמדה שיוזמת ושמתמודדת עם הסביבה. השני – כיצד אני מצליח לנהל את המשימות שלי באופן יותר שיטתי.
 
שילוב זה בין חוסר ניסיונם הניהולי של המשתתפים לבין הצורך בעבודה על לקיחת האחריות שלהם מייצר דגשים סותרים לקו ההנחיה. מניסיוני, כאשר אנו רוצים לשים דגש על הנושא הראשון, הנחיה שהיא יותר עמומה ומרוחקת מאפשרת למשתתפים לבחון את אופן ומידת לקיחת האחריות שלהם. מצד שני, משום שמדובר במשתתפים שלא ניהלו ולו גם יום אחד בחייהם, הציפייה ללקיחת אחריות זרה להם במקצת והם לא ממש יודעים או מבינים כיצד לעשות זאת. מה שעזר לנו לגבש את קו ההנחיה היה משך הסדנא – יומיים בלבד – משך זמן שאינו מאפשר לקבוצה, להערכתנו, לעבור תהליך למידה משמעותי בנושא הנדרש בהנחיה עמומה. אם כך, אנחנו מתחילים את הסדנא עם הבנה שההנחיה שלנו צריכה להיות יותר דירקטיבית מאשר בדרך כלל בסדנאות ODT.
 
שנית, זו הייתה הסדנא הניהולית הראשונה, לאחר הכשרה מקצועית של מספר שבועות, שניתנה לקבוצה. כשאנחנו פגשנו את הקבוצה בבוקר ה- ODT, המשתתפים כבר הכירו זה את זה היכרות לא מבוטלת, מה שאומר שהיו קיימות כבר חברויות אישיות וקליקות בתוך הקבוצה (שכמובן אנחנו לא הכרנו). מאפיין נוסף של הקורס היה המיון: במהלך הקורס ניתנות מספר חוות דעת של המנחה על כל המשתתפים בקורס. בשונה מארגונים אחרים בהם אנו מעריכים משתתפים בקורסים ניהוליים, בקורס זה עיקר המשקל בהערכה ניתן למנהלים הישירים של המשתתפים ופחות למנחים. לאור שני המאפיינים הללו אנחנו מתחילים את הסדנא עם הנחת עבודה, בניגוד לקורסים ממיינים אחרים שאנו מעבירים, לפיה הקושי העיקרי במוכוונות ובפתיחות ללמידה בקבוצה זו יכול לנבוע יותר מ: (א) החשש שה"חברים" שלי יגלו עלי דברים לא נעימים; (ב) חוסר הנעימות להעביר ביקורת על אנשים שמאוד אכפת לי מהם; (ג) אם אני אעביר ביקורת, אזי זה לגיטימי להעביר ביקורת עלי; ופחות מהחשש שבמיון.
 
המאפיין הרביעי, שהוא גם המשמעותי ביותר וייחודי לקבוצה זו היה גודל הקבוצה: 18 משתתפים. בקבוצה בגודל שכזה חלק מהמשתתפים לא באים לידי ביטוי ופשוט "הולכים לאיבוד", מעטים מקבלים הזדמנויות לנהל – מה שמקשה על השגת המטרה של שיפור מיומנויות בתכנון ובניהול משימות, ובעיקר – קשה מאוד לקיים דיונים משמעותיים בקבוצה כזו גדולה. הפתרון שנתנו לגודל קבוצה שכזו היה חלוקה של הקבוצה לשתי קבוצות בנות 9 משתתפים כל אחת, שמבצעות את התרגילים ואת הלמידות במקביל. לכל קבוצה היו שני מנחים. לכאורה זהו פתרון אידיאלי, רק שהוא אינו מאפשר לנו להשיג מטרה נוספת של הסדנא והיא: גיבוש של הקבוצה ויצירת נורמות של למידה ושל תקשורת פתוחה. במבנה כזה של סדנא נוכל לכל היותר להשיג את המטרה הזו בשתי קבוצות נפרדות של 9 משתתפים, בעוד שלכל אורך הקורס יש לנו קבוצה אחת שמונה 18 משתתפים.
 
וכאן אנו מגיעים לתחילת הסשן השישי ביום הראשון: למעשה זה היה הסשן הראשון בסדנא שבו כינסנו את כל 18 המשתתפים של הקבוצה, לאחר שפיצלנו אותם בבוקר אחרי הגדרה משותפת של ה- Setting. בסשן הזה רצינו לשמר (ולו במעט) גם את מסגרת הקבוצה הגדולה וגם לאפשר לשתי הקבוצות ללמוד על הלמידה של כל אחת מהן. הזמנת העבודה למשתתפים הייתה לשתף במחשבות "עד כה" ובמה שקורה בכל קבוצה. התגובה הראשונה להזמנת עבודה זו הייתה: "לא ממש ברור לי מה אתם (המנחים) רוצים מאיתנו....."
 
ההתערבויות שלנו באותו הסשן התבססו מאוד על הנחות העבודה המוקדמות שלנו לסדנא שמפורטות לעיל. חלקן התבררו כנכונות ומאוד קידמו את הקבוצה, חלקן התבררו כהשערות שהקבוצה לא הגיבה להן. על מה היה בדיוק באותו הסשן – בגיליון הבא.
 


Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות בארגון
גבולות בקבוצות בהיבט בין-תרבותי - טיפול קבוצתי/ד"ר חיים וינברג
השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 1/ערן אביב/
השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 2 / ערן אביב/

הנחיית קבוצות מנהלים במסגרת פיתוחי מנהלים והסקרנות/ערן אביב
שילוב רייקי בעבודה קבוצתית/ציון זהבי
טקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות/אורי גלוסקינוס ואמיר רוזן
הנחיית קבוצות בארגונים - נקודות לפיתוח צוות/איתן טמיר
הבת הבכורה: הנחיית קבוצות זו אחר זו/איילת חיימפור צוקרמן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??