דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >עבודה קבוצתית לאנשים עם מגבלה בדרכם לעולם העבודה

עבודה קבוצתית לאנשים עם מגבלה בדרכם לעולם העבודה

  >>הצטרפו לטיפול קבוצתי !!!

 >>פסיכולוגים מומלצים במכון טמיר לטיפול פסיכולוגי

צרכני שרות שיקום

חנה קדמי רחמים
עבודה קבוצתית לאנשים עם מגבלה בדרכם לעולם העבודה
מבוא:
צרכן הוא "מי שקונה נכס או מקבל שרות" ... זכויותיו מעוגנות בחוק הגנת הצרכן בין היתר כדי "לחזק את האוטונומיה האישית ואת זכותו של הצרכן ... ולמנוע ניצול לרעה של מעמדו החלש יותר".
צרכני שרות שיקום נמצאים בעמדה "חלשה יותר" תחילה כתוצאה מהליקוי הרפואי על היבטיו האובייקטיביים והסובייקטיביים ובהמשך במפגש מול שירותי הבריאות והשיקום הממלכתיים בהם הוא צרכן "עקיף".
קבוצת צרכני שירות הינה קבוצת משימה המיועדת לאנשים שחוו משבר רפואי ומצויים בתהליך שיקום.הפעילות בקבוצה מתייחסת לחיזוק מוטיבציה, ביטחון עצמי, מיקוד שליטה פנימי, חוסן, שנמצאו כמנבאי הצלחה בשיקום בתיאוריה ובמציאות "בשטח".נקודות החוזק המפותחות בפעילות הקבוצתית ממומשות מול המטרה אותה הפרט הציב, מול השרות לו הפרט זקוק.  
למה קבוצה ?
§        בקבוצה נרחיב את תחושת המסוגלות, ככל שזו תורחב  כך נשפר את הסיכוי להתמודד עם כל אתגר שנחליט לקחת עצמנו בהצלחה.
 
§        אנשים שעברו משבר רפואי, חווים לעיתים קרובות תחושות של פיחות ביכולת. בקבוצה ניתן יהיה למצוא תכלית מחודשת, לפתח אמון ותקווה. פרמטרים אלו בעלי חשיבות ניכרת להצלחה בהתמודדות עם אתגרים.
 
§        בקבוצה כל משתתף יוכל למצוא את "היתרון היחסי" שלו ולהרחיב את היכולת להשיגו ו\או לפתחו. 
 
§        מרבית האנשים בעלי מוטיבציה גבוהה להצלחה אך זקוקים להכוונה בתרגום הרצון לעשייה ממוקדת מטרה. בקבוצה ניתן לרכוש ידע ולהפעיל מיומנויות של ניהול עצמי מיטבי.
 
 
§        אנשים  המתמודדים עם קשיי בריאות פוגשים לעיתים במטפלים ו\או בממסד המחזיק בגישה פטרנליסטית, גישה זו עשויה לעמוד בניגוד לעמדה הפנימית של הפרט. בקבוצה נלמד להגדיר ולהבהיר את הצרכים לעצמי ומול הממסד, באופן שיוביל לדיוק במענים המתבקשים.
 
§        שירותי הרווחה הקהילתיים חשובים לתמיכה בתהליך השיקום אך לא תמיד הם נגישים. בקבוצה יתאפשר להתחלק במידע ולאמץ מיומנויות של צריכת שירות מיטבית.
במהלך החודשים יולי - אוגוסט 2012 התקיימה קבוצת צרכני שרות באחד משירותי השיקום התעסוקתי. את הקבוצה החלו 12 אנשים, 11 סיימו "מסלול" המשתתפים דיווחו כי המיומנויות שנרכשו בקבוצה, מסייעים בדרכם למימוש  אתגר השילוב ובשימוש מושכל במעמדם כצרכני שרות. 
 
מטרה:
להגדיל את ההישגים בתהליך השיקום ואת הסיכוי לסיים את התוכנית בהשתלבות בעבודה.
יעדים:
§        היכרות עם "תומכי השיקום" הקיימים בקהילה והגברת השימוש בהם.
§        חיזוק תחושת המסוגלות העצמית.
§        חיזוק מידת השליטה של הפרט בחייו.
המשתתפים בקבוצה:
בקבוצה השתתפו 12 אנשים, 11 סיימו "מסלול".
חברי הקבוצה נבחרו מתוך 32 מועמדים, 18 מתוכם עברו ראיונות קבלה. הפרמטרים שנבחנו בראיונות:
§        זמינות – אפשרות אובייקטיבית להתחייב ללו"ז המוצע.
§        היעדר פסיכופתלוגיה כרונית.
§        מודעות עצמית – במידה שמאפשרת לבנות תהליך התפתחות.
§        יחס חיובי לשינוי,
§        יכולת להתייחס לאחר,
§        יכולת הפשטה ויכולת סימבולית.
הקבוצה הטרוגנית במובנים של מין, מוצא, דת. המשותף לכולם הוא מחויבות לתהליך התפתחות אישי כחלק אינטגרלי מתהליך השיקום המקצועי.
Setting:
8 מפגשים , פעמיים בשבוע, שעה וחצי כל מפגש.לכל מפגש מוקד מוגדר בתוכן ובתהליך.
אמצעים ואופן השימוש בהם :
§        דיון קבוצתי – התקיים בכל המפגשים, בקבוצות קטנות ובמליאה.  במליאה נעשה שימוש נרחב ב- Here & now תחילה לצורך היכרות וזיקוק חסמים מושרשים מהעבר ובהמשך לצורך העתקת יכולות לעתיד.
 
§        סיפורי חיים - "סוד הסיפור המנצח" ספרה של ד"ר שרית ברזילאי, ו"על אהבה רפואה וניסים" שני ספרים,  עשרות סיפורים, אנשים שעברו.... ויכלו. מה גרם לאותם אנשים להצליח?  מה מקורות הכוח שלהם? מה מקורות הכוח שלי? התקווה והאמון שבסיפורים היוו השראה וליוו את הקבוצה לכל אורכה.
 
לפי עומר ואלון (1997) הכללים לשזירת "סיפור מנצח" הם: הסיפור חייב להיות שלי. גיבור הסיפור הוא אני. בסיפור יש עתיד והוא פותח אפשרויות. אתגר זה הוצב בפני הקבוצה.
 
§        קולא'ג – השתמשנו בו להטבעת חסמים מה שאפשר להתייחס אליהם "ממרחק" באופן פרופורציונלי, מותאם ומדורג.
 
§        מעורבות ותמיכה – התקיימו בקבוצה. הכשירו את התנאים הנדרשים לכך שכל אחד מחברי הקבוצה ייתן ויקבל משוב, יתנסה בחוויה של הרחבת יכולת ושל חציית "אזור הנוחות".
 
§        ידע – הועבר תחילה על ידי ובהמשך גם על ידי חברים בקבוצה. בחלקו ניתן כתוב , חלק מהחומרים נדרשו למימוש בעבודת בית.
 
§        קלסר עבודה - "צעד אחרי צעד... אני לא רואה שום דרך אחרת להשיג משהו"... (מייקל גורדן)  דף זה פתח אתקלסר העבודה שניתן לחברי הקבוצה, לצד המלצות קריאה והכוונה לאתרי מידע באינטרנט. הקלסר עובה במהלך המפגשים בעבודות שהם עשו ובמידע שקיבלו.
תהליכים:
"מקום לכל אדם" ו "כל אחד יכול עוד" היוו את שורשי הקבוצה. היו חומרי הגלם שאפשרו לכל אחד מהמשתתפים להניע תהליך קידום אישי, לפעול בהישגיות, לפתח יכולת.
המוטיבציה לשיקום קיימת - ההתייחסות אליה נתפסת כפי שהיא בספרות:  כנקודת החיבור בין מידת האמון ביכולת ובין תקווה. התהליך הקבוצתי מכוון להגביר את שניהם וכתוצר לוואי מתחזקת יכולת ההנעה העצמית.
הביטחון העצמי ממוקם על רצף ונתפס כפונקציה של התנסויות. כישלון נתפס כחלק מהצלחה. מודעות עצמית מוגדרת כאמצעי הכרחי להרחבת תחושת המסוגלות האישית וליכולת לתפקוד עצמאי מתוך מוקד שליטה פנימי.
תכנים:
הסוגיות המרכזיות שעלו בשיח הקבוצתי:  איך אני מרחיב את גבולות היכולת שלי ? מהו המקום בו אני נמצא היום ? (במובן התעסוקתי ובתחומי חיים נוספים כמו בריאות, משפחה) ולאן אני רוצה להגיע ? מה מעכב אותי ומה מקדם ? מהם הכלים \אמצעים \יכולות הנדרשים להשגת המטרה ? איך אני רוכש \מפתח אותם? איפה עובר השביל בין המטרות שלי ובין המימוש שלהם?   איך אני רוצה להמשיך את "הסיפור שלי" ומה בכוונתי  לעשות כדי לממשו.  
הערכה:
המשתתפים דיווחו על חוויה טובה במפגשים עצמם ועל למידה מועילה לחיים בכלל.  אצל 40% מהמשתתפים התקיים שיפור בתחושת הביטחון העצמי. תחושת המסוגלות של כל אחד מהמשתתפים הורחבה בדרכו.  לדוגמא: אחת המשתתפות הגיעה לאיזון טוב יותר של מחלת הסוכרת ולירידה במשקל. היא ומשתתפת נוספת הדגימו שיפור במראה ובהופעה החיצונית. משתתפת נוספת לקחה יותר אחריות על התמודדות עם קשיי שפה באמצעות מקורות פנימיים ואישיים, פחות נעזרה בי עבדה יותר עצמאי.  משתתף נוסף מצא עבודה, שניים אחרים נרשמו ללימודים, אחד מהם להשכלה גבוהה תוך שהוא מכוון לממש את חלומו לתואר. משתתף נוסף אימץ גישה של תקווה לעתיד לא רק "בשביל הילדים", בשבילו.  למשתקם נוסף אצה הדרך למסד את חייו במתכונת אותה "חלם" בקבוצה. משתקמת נוספת חולמת להיות רופאה, מכוונת לעשות ככל הניתן להגשים את חלומה. שתי נשים וויתרו על קריירה לטובת משפחה ועכשיו תורן.
הציפייה לתריסר סיפורי הצלחה בשיקום בטווח של  5 שנים. חברי הקבוצה נענו לאתגר, עובדים עליו בימים אלו.
 
 
סימוכין:
·        חיים עומר ונחי אלון "מעשה הסיפור הטיפולי" הוצאת מודן 2009.
·        דליה גליקסמן "כל אחד ביחד. מדריך פרקטי להנחיית קבוצות בשפה של כבוד. עלו-עט 2009.
·        ורד סלונים נבו "הערכת טיפול, מערכים חד-מקריים ושיטות נוספות", אוניברסיטת בן גוריון 2005.
 

Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות, נפש, הנחיית קבוצות
תחומי עיסוק ונסיון מקצועי של רונית שריג-אקרט/
עבודה קבוצתית לאנשים עם מגבלה בדרכם לעולם העבודה/חנה קדמי רחמים


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??