דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >טיפול קבוצתי ואתיקה

טיפול קבוצתי ואתיקה

 >>הצטרפו לטיפול קבוצתי !!!

>>פסיכולוגים מומלצים במכון טמיר לטיפול פסיכולוגי

 

טיפול קבוצתי ואתיקה
ד"ר רובי פרידמן

אתיקה פירושה מערכת חוקים המסדירים כללי התנהגות והתייחסות נכונה. נשאלת השאלה האם הקוד האתי של טיפול קבוצתי דומה לאתיקה של הייעוץ האישי או הטיפול הפרטני, ועלינו פשוט לאמץ אותו? נראה שיש הבדלים מסויימים בין שני הקודים האתיים. מהותי שבייעוץ הפרטני יש איש מקצוע מול לקוח, שאמורים להיות לו יכולת מקצועית ובשלות אישית השונים מהמצב הקבוצתי, שבו נפגשים בנוכחות המנחה המקצועי גם לקוחות עם לקוחות. מצב זה הופך את איש המקצוע למיעוט ואף לחסר שליטה בתחומים של התגובה של היחיד ובפרק בין הפגישות. יחד עם העבודה שהמאפיין הבולט ביותר בעבודה הקבוצתית הוא שתהליכי ההתפתחות של היחיד נעשים על ידי כלל המשתתפים בקבוצה יש בנושא החיסיון והפגיעה ביחיד לקחת אמצעי זהירות מיוחדים, בין אם בדיבור או באמצעי הבעה ויצירה לא מילוליים, ובין אם זה במכוון או לא, הצמיחה, הנעשית על ידי הקבוצה גם גורמת לחשיפה יותר גדולה של המשתתף להשפעת המשתתפים האחרים, היכולים להגיב במגוון רב של תגובות. מעניין שהדינמיקה של ההשפעה ההדדית הרב-מימדית בקבוצה יכולה להוריד מחשיבות הפעילות של המנחה. היא אז מאפשרת למנחים לעשות פחות "טעויות" קריטיות. ברור שאם במסגרות דיאדיות הלקוח מושפע בלעדית על ידי היועץ או מטפל, במסגרות קבוצתיות למנחה ככלל ההשפעה הקטנה יותר. יחד עם זאת, צריך המנחה המודע לתהליכים בקבוצתו לדעת שלמשל בתחילת הקבוצה ובשלביה הראשוניים חלה לעתים "נסיגה" ביכולות השיפוט של המשתתפים בתהליכים קבוצתיים. בפועל זה אומר, מבחינה מעשית, הוא שיש למנחה בתחילת חיי הקבוצה משמעות וחשיבות עצומה. גם בקבוצה ותיקה, המשתתף החדש (בקבוצת רכבת) נתון להשפעה בין אישית רבה. לפי מחקרים רבים, המאשרים את נסיוננו, יכול היחיד לא פעם לאבד כמעט את יכולת השיפוט שלו תחת השפעת אחרים. בשני העשורים אחרי מלחה"ע השניה, בעקבות ההבנה שחלק גדול מהזוועות התרחשו בקבוצות ועל ידי קבוצות, נערכו הרבה מחקרים באשר לירידה ביכולת קבוצה לשמור על כללי האתיקה. תוצאות מחקרים אלה מזהירים אותנו, מנחי הקבוצות, להיות במודעות בשליטה שיש לנו על תהליכים קבוצתיים. שני מחקרים הם דוגמא לכך: אש שהוכיח כמה התפיסה הויזואלית הפשוטה שלנו מתעוותת והולכת שולל כשמופעל עלינו לחץ קבוצתי חזק. מנחה כן יודה בלחץ כזה בקבוצה שלו, בייחוד עם הקבוצה "מגובשת". תוצאות מחקר מעניין אחר, שנעשה רלוונטי לנושא האתיקה, נערך על ידי קבוצת חוקרים שבה השתתף לא אחר מאשר מכרינו יאלום. הם גילו שככל שהמנחה משתמש יותר בכאריזמה ואינטואיציות ללא בסיס מקצועי, משתתפים בקבוצה שלו ייפגעו יותר. השעירים לעזאזל מתרבים בקבוצה שבה התוקפנות מופנית אליהם, בגלל שהמנחה ה"חזק" לא ניתן להתקפה. התוצאה היא פגיעה אתית דרך הפגיעה במשתתף, שחווה דחייה, הדרה ולעתים יוצא מהקבוצה עם צלקות לתמיד. ראוי שכל מנחה קבוצות יכיר את הספרות המתארת את התהליכים ההרסניים, שכן מודעות זו עומדת בבסיס האתיקה המקצועית שאנו כל כך עמלים לחזק...

 

Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות, טיפול קבוצתי, הנחיית קבוצות, קבוצת תמיכה
טיפול קבוצתי בעולם: תכניות הכשרה על הנחיית קבוצות/דר' חיים וינברג
הקבוצה הגדולה: מבנה, מטרות ותהליכים/חיים וינברג וסטנלי שניידר
טיפול קבוצתי ואתיקה/רובי פרידמן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??