דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >טיפול קבוצתי בפסיכודרמה: ראיון עם אסתי אבנון

טיפול קבוצתי בפסיכודרמה: ראיון עם אסתי אבנון

טיפול קבוצתי בפסיכודרמה
ראיון עם ד"ר אסתי אבנון:
 
את אסתי אני מכירה שנים רבות. אולם, רק בשנים האחרונות התהדקו הקשרים המקצועיים והאישיים בינינו. לא יכולתי שלא להשוות את חוויותיה מ"הבית על האי" בקנדה עם זיכרונותי מה"טירה" באנגליה. מהשיחה עם אסתי למדתי שוב את הכוח והיופי של הsetting   , בתוך מסגרת החורגת מגבולות של טיפול קונבנציונאלי. למדתי על הרחבה של גבולות ה"אני" בהנחיה ב -co . למדתי שוב כיצד הפסיכודרמה, כמו במטה של קסם, הופכת את משתתפיה למקור של תמיכה והעצמה, מחברת תרבויות ופונה לאדם ולאנושי שבתוכו. לקראת בואה של ליז וויט, לישראל באפריל, המארחת של אסתי, אני מביאה מעיקרי דבריה, כך נוכל גם אנו לחוות מעט ממה שמצפה לנו במפגש איתה. ליז, פסיכודרמטיסטית, מטפלת ומנחה בעלת שם בינלאומי בפסיכודרמה, כתבה את הספר The Action Manual שזיכה אותה בפרס על שם מורנו.
 
אסתי:
מעניין כיצד דרכים מצטלבות. לראשונה, פגשתי את ליז בכנס של האיגוד האנגלי לפסיכודרמה בשנת 2006. משהו, שקשה להגדירו במילים, עורר בי סקרנות להכיר אותה.... בקיץ 2007 נסעתי לחופשה בהרי הרוקי בקנדה וביקשתי לפוגשה. בתגובה, קיבלתי הזמנה להנחות איתה סדנת פסיכודרמה של שבוע ימים בבית הקיץ שלה על האגם. הופתעתי מן ההזמנה, ושמחתי על ההזדמנות.
היום, חצי שנה לאחר שנפרדתי מן הבית על האי, אני יודעת שהייתה זו עבורי חוויה של אהבה, המקום הזה הפך גם עבורי למקום יקר ואהוב. וכמו בכל סיפור אהבה קשה להגיד למה בדיוק, זה המכלול של כל הדברים יחד. לאחרונה, היא כתבה לי שהיא מגיעה ארצה לביקור. ב13וב14 לאפריל תיתן ליז סדנא שמאורגנת על ידי י.ה.ת ותאפשר לפסיכודרמטיסטים נוספים להכיר את המורה הזו, גם אם אינם יכולים לבוא לבית על האי.
 
בכנס של האיגוד האנגלי לפסיכודרמה, נפגשנו כמשתתפות בקבוצה שעסקה בסוציומטריה, בה היינו שתינו "הזרות" שהגיעו לכנס מחוץ לאנגליה. בסדנא שהתקיימה בביתה של ליז שעמד במרכזו של אי, בית עץ ישן עם ריהוט עתיק וסביבו חמש בקתות קטנות, היינו שתי מנחות. במקום הקסום הזה מקיימת ליז מידי שנה, בקיץ, במשך שנים רבות, סדנת פסיכודרמה בת שבוע. בסדנא השתתפו עשר נשים, חלקן הכירו זו את זו מסדנאות קודמות שהתקיימו בבית שהפך עבורן מקום שמצפים לשוב אליו.
 
 ליז הכינה את המשתתפות על הצטרפותי אליה להנחית הקבוצה. נושא הסדנא היה "נקודות מפנה". אחת הגיעה לפני טיפול גמילה מתרופות שינה. היא דחתה את מועד האשפוז עד לאחר הסדנא. אחרת הגיעה אחרי פרידה מבעלה ובטרם סיפרה לילדיה הצעירים על הפרידה, שלישית הייתה במשבר עקב התאבדות של אדם קרוב. נראה שהציפייה לקראת הסדנא כמו גם הבדידות והצורך בתמיכה שאפיינו את חייהן, איפשר פתיחות מהרגע הראשון של המפגש. ביום הראשון נעשתה החלוקה לבקתות ולתתי קבוצות קבועות לתמיכה ותורנות של ארוחות. הsession  בכל השבוע נשאר קבוע והקנה ביטחון. הבוקר התחיל בארוחה, תנועה אוטנטית ובעקבותיה שיחה. אחריה, כל תת קבוצה פורשת לחצי שעה של מפגש, במקומות קבועים בחיק הטבע, ושני מפגשי פסיכודרמה. בערב, פעילות משתנה שהוקדשה למפגש חברתי של האזנה משותפת למוסיקה, משחק חברתי, או להיות, ללא מילים.. לרחוץ (בעירום) או לשוט באגם. הזמן למשוב הדדי בינינו היה בהפסקות, או לעיתים כששטנו יחד ליישוב הסמוך בכדי להביא הספקה.
 
בבוקר הראשון הנחיתי את המפגש, בכדי לתת למשתתפות הזדמנות להכיר אותי ואת עבודתי. את שאר המפגשים החלטנו להנחות ביחד ולאפשר לפרוטגוניסט לבחור במי שתנחה אותה, כשהשנייה מסייעת בתפקיד הכפיל. נבחרתי להנחות מחצית מן הפסיכודרמות, עובדה המשקפת את יכולתה של ליז לשדר למשתתפות ש"זה בסדר" לבחור במנחה האורחת. בהשאלה, היה כאן מעין שחרור של הדמות האימהית שמאפשרת ל"בנות" התנסויות חדשות, בנקודות מפנה בחיים הדורשות התמודדויות חדשות. השוני בהנחיה שלנו נבע מאישיות המנחה ואולי גם מגילה. אני, בתחילת שנות החמישים לחיי, הייתי בת גילן של רבות מן המשתתפות .ליז, בשנות השבעים לחייה, הייתה ה"אמא הגדולה" והיא הייתה אחראית גם להזנה. יכולנו לחוש את ההחזקה וההכלה במלוא העוצמה. בלט גם ה"תפקיד" של כל אחת מאיתנו שהייתה לו משמעות בבחירת המנחה בפסיכודרמה. האם היה צורך בליווי ולתמיכה של ה"אמא הגדולה" או לזו של "האחות"? 
 
במקביל לקשר שהלך והעמיק בין חברות הקבוצה, הלך ונרקם גם הקשר בינינו. ליז, בת גילה של אימי, והאפשרות לבנות איתה קשר פורה ומפרה, קשר "בגובה העיניים", קשר שאין בו תחרות אלא תמיכה הדדית, הייתה עבורי חוויה מרגשת ומשמעותית. והן, שומרות על קשר הדוק ביניהן, כמו בין אחיות גם היום. גם איתי הן שומרות על קשר, קצת יותר רחוק, באמצעות המייל, כמו עם אמא?
יכולתי לספר עוד, אולם, מכסת המילים תמה, ונשאיר מקום לבאות.

Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות, טיפול קבוצתי, פסיכודרמה
טיפול קבוצתי- פסיכודרמה/מיטל שוורץ ואורנית לייב
טיפול קבוצתי בפסיכודרמה: ראיון עם אסתי אבנון/ד"ר אסתי אבנון
עבודה קבוצתית עם ילדים/שרה גוברין
ד"ר חיים ויינברג: טיפול קבוצתי במזרח הרחוק |/ד"ר חיים וינברג
טיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי/
טיפול קבוצתי: קבוצות תמיכה להורים לילדים אוטיסטים/קארין שיטרית וסיון מייזלס
אנליזה קבוצתית: על "הקבוצה השנייה", "הקבוצה שליד"/ליאת אריאל, אורי לוין
היכל המראות - טיפול קבוצתי/סוזי שושני, מרים ברגר
מיניות ומגדר בקבוצה אנליטית/ברכה הדר
קבוצות תמיכה לחולי סרטן - סיכום ממצאים/מיכל מועלם
פסיכודרמה וביבליותרפיה/ד"ר יהודית ריבקו
תרפיה קבוצתית - היבטים הסטוריים/מיכל מועלם


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??