דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >טקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות

טקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות

שאלון טקטיקות השפעה
 (שם מקורי - POIS - Profile of Organizational Infuence Strategies)
(עפ"י Kipnis & Schmidt)
 
עיבוד: דר' אורי גלוסקינוס ואמיר רוזן
הוראות:
השאלון שלפניך מיועד לתת לך תמונה לגבי הדרכים בהם אתה נוהג להשפיע על אנשים במסגרת העבודה. המקרים בהם אתה מפעיל טקטיקות השפעה, שונים הן במטרה לשמה אתה משפיע (הטלת המשימה, דרישה לשיפור ביצוע, בקשת עזרה, דרישה למשאבים וכו') והן בכוון ההשפעה (כלפי מעלה - שכנוע ממונים, הצידה - שכנוע עמיתים, וכלפי מטה - שכנוע כפיפים). בעת המענה על השאלון, נסה להיזכר באירועים בשנה האחרונה שהביאו אותך להתאמץ ולהשפיע על עמיתיך לעבודה. נסה לענות בכנות, כפי שאכן קרה, ולא כפי שאתה חושב כנכון.
 
השאלון כולל 26 משפטים המתארים התנהגות השפעתית. לגבי כל אחד מהם סמן באיזו תכיפות אתה משתמש בו. הסימון ייעשה  ע"י הקפה בעיגול של ספרה בין 1 (אף פעם) ל- 5 (כמעט תמיד).
 תכיפות השימוש בהתנהגות המתוארת
 
אף פעם
לעיתים
רחוקות
לפעמים
לעיתים
קרובות
כמעט
תמיד
בכדי להשפיע על עמית לעבודה, אני -
1
2
3
4
5
1. משיג את תמיכתם של יתר עמיתי לעבודה
1
2
3
4
5
2. גורם לו להרגיש חשוב ("רק אתה תוכל לעשות זאת משום כישוריך וניסיונך")
1
2
3
4
5
3. מגיש לו בכתב מסמך מפורט (תוכנית פעולה) המנמק ומצדיק את דעתי
1
2
3
4
5
4. מציג בפניו לוח זמנים ובו הוא מתבקש לעשות את מה שביקשתי
1
2
3
4
5
5. מציע לו עסקת חליפין ("אם תעשה את זה כפי שביקשתי, אעזור לך בעתיד כשאתה תבקש")
1
2
3
4
5
6. מתנהג בנימוס ובענווה בעת הצגת בקשתי
1
2
3
4
5
7. פונה לדרג בכיר יותר כדי להפעיל עליו לחץ
1
2
3
4
5
8. מנדנד לו שוב ושוב ומטרידו, עד שיבצע את מבוקשי
1
2
3
4
5
9. מזכיר לו טובות שעשיתי לו בעבר ורומז לו שעכשיו תורו להחזיר
    לי טובה
1
2
3
4
5
10. פונה בבקשה פורמלית לדרגים בכירים כדי שיביעו תמיכה
      בבקשתי
1
2
3
4
5
11. מוודא שהוא מרגיש כלפי אהדה ורק אז מציג בפניו את בקשתי
1
2
3
4
5
12. מבקש ממנו לפנות לממונה שלו אם יש לו קושי לטפל בבקשתי
1
2
3
4
5
13. משתף אותו בחביבות בבעיות העלולות לנבוע ממילוי בקשתי, 
       מביע כלפיו סימפטיה ומעודד אותו לעמוד בקושי
1
2
3
4
5
14. מזכיר לו כל הזמן את בקשתי
1
2
3
4
5
15. משתמש בטיעונים הגיוניים על מנת לשכנע אותו
1
2
3
4
5
16. מתנדב לבצע עבורו טובות הקשורות לעבודה כתמורה למילוי
      בקשתי
1
2
3
4
5
17. מחכה עד שהוא נראה במצב רוח מתאים ואז מציג בפניו את
      בקשתי
1
2
3
4
5
18. נכנס איתו לעימות ישיר בו אני מציג בתקיפות את בקשתי
1
2
3
4
5
19. מתנהג אותו בחביבות (שיחות דא והא, אזכור חוויות
      משותפות) לפני הצגת הבקשה
1
2
3
4
5
20. מציג לו נתונים ועובדות התומכות בבקשתי
 
 
 
 
אף   פעם
 
 
 
 
לעיתים
רחוקות
 
 
 
 
לפעמים
 
 
 
 
לעיתים
קרובות
 
 
 
 
כמעט
תמיד
 
 
 
בכדי להשפיע על עמית לעבודה, אני -
1
2
3
4
5
21. משיג  את תמיכתם של הנוגעים בדבר (כפיפיו, גורמי חוץ), ואז
      פונה אליו
1
2
3
4
5
22. משיג תמיכה וגיבוי בלתי פורמליים של בעלי דרגים בכירים
1
2
3
4
5
23. מציע לו שאבצע איזושהי הקרבה אישית מבחינתי אם בקשתי
      תבוצע
1
2
3
4
5
24. מזכיר לו שנהלי האירגון מחייבים שיענה לבקשתי
1
2
3
4
5
25. מציע לו לעזור בפעילויות שלו
1
2
3
4
5
26. מסביר לו בפרוטרוט את הסיבות לבקשתי
 
 
 
 
                                                                                                                                                     שאלון טקטיקות השפעה - ריכוז תוצאות
משפט
מס.
פנייה לשכל
(הגיון)
פנייה לרגש
מיקוח
הפעלת לחץ
(תקיפות)
קואליציות
פנייה מעלה
משפט
מס.
1
 
 
 
 
 
 
1
2
 
 
 
 
 
 
2
3
 
 
 
 
 
 
3
4
 
 
 
 
 
 
4
5
 
 
 
 
 
 
5
6
 
 
 
 
 
 
6
7
 
 
 
 
 
 
7
8
 
 
 
 
 
 
8
9
 
 
 
 
 
 
9
10
 
 
 
 
 
 
10
11
 
 
 
 
 
 
11
12
 
 
 
 
 
 
12
13
 
 
 
 
 
 
13
14
 
 
 
 
 
 
14
15
 
 
 
 
 
 
15
16
 
 
 
 
 
 
16
17
 
 
 
 
 
 
17
18
 
 
 
 
 
 
18
19
 
 
 
 
 
 
19
20
 
 
 
 
 
 
20
21
 
 
 
 
 
 
21
22
 
 
 
 
 
 
22
23
 
 
 
 
 
 
23
24
 
 
 
 
 
 
24
25
 
 
 
 
 
 
25
26
 
 
 
 
 
 
26
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סכום
הערכים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בעמודה
 
 
פנייה לשכל
(היגיון)
פנייה לרגש
מיקוח
הפעלת לחץ
(תקיפות)
קואליציות
פניה מעלה
 
                                הנחייה: כתוב את הערך המספרי ש/נתת לכל משפט, לפי מספרו הסידורי, במלבן המודגש.
 
 


 
שאלון טקטיקות השפעה - דף נורמות
הוראות: לכל אחת מ - 6 הטקטיקות יש מספרים. עליך לסמן בעיגול את המקום שמספרו מתאים לערך המסכם (של הטקטיקה) שהופיע בדף ריכוז התוצאות.
חבר את עיגולים בקו - זהו פרופיל סגנון ההשפעה שלך.
לכל מספר יש משמעות בציונים נורמטיביים, הנקראים אחוזונים. הקטע העליון פירושו שהציון שקיבלת נחשב גבוה (ציונך גבוה מציונם של 70% מהעונים על שאלון זה ואולי אף יותר); התחתון פירושה שהציון שקיבלת נחשב נמוך. הקטע האמצעי הוא בינוני.
פנייה לשכל
(הגיון)
פנייה לרגש
מיקוח
הפעלת לחץ
(תקיפות)
קואליציות
פנייה מעלה
אחוזונים
 
 
26+
 
21+
 
14+
% 100
 
20
 
25
24
24-25
22-23
20
19
10
9
13
12
 
 
 
ג
19
 
 
 
 
 
% 90
ב
 
18
23
22
20-21
18-19
18
17
8
7
11
10
 
 
ו
ה
 
 
 
 
 
 
% 80
 
17
 
21
20
16-17
14-15
16
15
 
 
9
 
 
 
 
 
16
19
12-13
14
6
8
% 70
 
 
15
 
18
 
11
 
13
 
 
 
7
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
% 60
ב
 
 
 
17
 
 
 
12
 
5
 
 
 
 
י
נ
14
 
10
 
 
 
% 50
ו
 
 
 
16
 
 
 
11
 
 
 
 
 
 
נ
י
 
 
 
 
 
 
% 40
 
 
13
 
15
 
9
 
10
 
4
 
6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
% 30
 
12
11
14
13
8
7
9
8
 
3
 
5
 
 
 
 
10
12
 
 
 
 
% 20
נ
9
8
11
10
6
 
7
 
 
 
 
 
 
 
מ
ו
7
9
 
 
2
4
% 10
ך
6
5
8
7
5
 
6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4
6
 
 
 
 
% 0
 
 
 

Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות, הנחיית קבוצות, קבוצה, קבוצות בארגון
כנס PMI 2009 - הרצאה בנושא הפרויקט כמערכת קבוצתית/
טקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות/אורי גלוסקינוס ואמיר רוזן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??