דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >שיח מלב המבוכה – תהליך קבוצתי למפגש בין-תרבותי

שיח מלב המבוכה – תהליך קבוצתי למפגש בין-תרבותי

 
שיח מלב המבוכה – תהליך קבוצתי למפגש בין-תרבותי
יעל בר-לב
 
מספרים על שני אנגלים שהגיעו לאותו אי בודד אבל לא תקשרו זה עם זה משום שמעולם לא הוצגו זה בפני זה.
נשמע מגוחך, אבל בעצם קורה לנו כמעט כל יום, כאן בישראל - ברחוב, בתחנת האוטובוס, ברכבת,  בסופרמרקט ובעבודה - מדי שבוע אנו מעורבים בעשרות מפגשים פוטנציאליים לא ממומשים. כמה מאיתנו באמת עוצרים שם ונכנסים לשיחות נפש?
 
כך קרה גם בבית ספר שבח-מופ"ת בתל-אביב. מורים עולים מברית המועצות וישראלים ותיקים עבדו זה לצד זה במשך שנים, מבלי להכיר אלו את אלו.
ד"ר דניאל מרום, מנהל היחידה לפיתוח חזון בחינוך במכון מנדל למנהיגות, הגיע לבית הספר מתוך התעניינות בניסוי פדגוגי שנערך שם. כעבור שנה לשהייתו הציע להנהלת בית הספר לכנס קבוצת מורים, עולים וותיקים למפגש בין-תרבותי. כך, התכנסה הקבוצה - שנים עשר מורים, עולים וותיקים. הם נפגשו פעם בשבוע במשך שנה כדי להכיר זה את זה. שוחחו על מגוון רחב של נושאים, מזכרונות ילדות ועד לשואה. הם נפגשו ונפתחו זה כלפי זה בכנות ובגילוי לב, שלא היו ביניהם קודם. השיח בקבוצה תועד ויצא לאור בספר המרתק "שיח מלב המבוכה", בעריכת ד"ר דניאל מרום ומיקי מילר, בהוצאה משותפת של "כתר" ומכון מנדל למנהיגות. 
 
קריאת הספר עוררה את סקרנותי. מה אפשר את המפגש הכנה והעמוק בין המשתתפים? מה ניתן ללמוד ממנו באשר להנחיית מפגשים בין-תרבותיים? פניתי אל ד"ר מרום ובקשתי לראיין אותו בשאלות אלו:
 
"המפגש הצליח, קודם כל, הודות לתנאים. המורים חיו ופעלו יחד בבית-הספר. הותיקים היו במיעוט. לא תמיד הרגישו בנוח. המציאות הדגישה את השוני באופן שאי אפשר היה לטייח: כאלף חמש מאות תלמידים דוברי רוסית, כארבעים אחוז מורים דוברי רוסית. ההנהלה ברובה ותיקה וכששים אחוז מהמורים ותיקים גם הם. זו לא היתה תמונה טיפוסית של החברה הישראלית, אלא מציאות מוקצנת. במצב הרגיל בחברה אתה יכול לחיות בשוני ולהתכחש לו. במציאות שהייתה באותם הימים בבית הספר, אי אפשר היה להתכחש לשוני. המפגש וההתנגשות בין העולמות קרו באופן מתמיד, אבל היו מעט הזדמנויות לדבר על זה במודע, להתייחס למציאות הזו כמפרה. פשוט התנהלו בתוך זה. כמו שאמרו לי שתיים ממשתתפות הקבוצה בתחילת התהליך: אנחנו כל כך הרבה שנים זה לצד זה. הגיע הזמן שנדבר אחד עם השני."
 
בשונה מהציפיה אשר מופנית לעתים קרובות כלפי עולים, להשאיר מאחוריהם את ה"מזוודות" שהביאו איתם מתרבות המקור על מנת להפוך ל"ישראלים", מה שהתקיים בקבוצת המורים בשבח-מופ"ת הוא האפשרות לכל "המזוודות" להפתח, להציע את מרכולתן ולבוא זו עם זו במשא ומתן ביחסי כוחות שוויוניים. זאת, בשונה מהיחסים שקדמו להקמת הקבוצה כפי שניתן ללמוד מעדותה של אחת המשתתפות: "בשלב הראשון, כאשר המורים העולים הגיעו לבית הספר, היו שעות שהגעתי לחדר המורים ולא הבנתי מה אני עושה שם. בעיקר לקראת סוף היום כמעט ולא נשארו מורים דוברי עברית. הייתי עולה לחדר המורים אומרת שלום, הם היו אומרים שלום וממשיכים לדבר ברוסית... זה מאוד הפריע. שלא לדבר על התחושה שהם פתאום היו בעלי הבית. אנחנו בעלי הבית".
הנחת העבודה של מנחי הקבוצה היתה שהבית הזה שייך לכולם. הם יצרו את התנאים שעודדו כל אחד ואחת מהמשתתפים להביא את תרבותו, את נקודת מבטו, תפיסת עולמו, זכרונות ילדותו ורגשותיו. לכולם הייתה זכות קיום שווה במרחב השיח המשותף. זה היה תנאי בסיסי שאיפשר מפגש.
 
את הסדנה הנחה דני מרום, בשיתוף עם שמעון פריז'סקי. דר' פריז'סקי חי בסנט-פטרסבורג ושהה באותה תקופה למשך שנת לימודים במכון מנדל למנהיגות בישראל. מרום, בן לישראלית שהגרה לקנדה ולאב יהודי-קנדי, עלה מקנדה לישראל לפני כעשרים וחמש שנים, חווה הגירה, חי את הישראליות בעוצמה ומדבר עברית טובה ב'ר' קנדית מתגלגלת. פריז'סקי חי בסנט פטרסבורג, שימש באותה תקופה כסגן הרקטור של האוניברסיטה היהודית שם. דובר עברית רהוטה וקולחת, רוסית, אנגלית ויידיש. כך, מוטיב הריבוי היה מוטיב מרכזי בהתנהלות הסדנה – לא כאידיאולוגיה, אל כהתנהלות, כדרך של קיום. שני המנחים, שלא ניתנים לשיבוץ בשום תבנית סטריאוטיפית, לא של הישראלים הותיקים ולא של העולים, הניחו, בעצם הווייתם, את התשתית לשבירת סטריאוטיפים בין משתתפי הקבוצה.
 
הקבוצה נפגשהפעם בשבוע, למשך שעות, סביב נושא מוגדר. הנושא נקבע בדרך כלל בסיום הפגישה הקודמת. לעתים קרובות פנו המנחים לשניים-שלושה משתתפים בבקשה להכין את עצמם מראש ולהציג בפני הקבוצה בתחילת המפגש הבא את התייחסותם לנושא הנבחר. בין הנושאים שנדונו היו: זיכרונות מגן הילדים, שואה. "קרו כמובן מקרים שהקבוצה התכנסה ואז מישהו אמר:'לפני שמתחילים, אני רק רוצה להגיב למשהו שנאמר במפגש לפני שבוע...'  וזה סחף את המפגש כולו או חלקו לכוונים לא מתוכננים. בכל זאת, לרב עסקנו בנושאים המתוכננים. שוחחנו על הדברים גם מנקודת המבט האישית וגם מזו המקצועית. כשדברו על שואה, דברו על מה קרה כשתלמיד צחק בטקס ולא רק על מה אני מרגיש בקשר לשואה. תמיד היה דיבור גם על הפרקטיקה, ומצד שני לא היה חוסר סבלנות כלפי הדיבור האישי הכללי. זה עזר למשתתפים ללמוד יותר על התלמידים שלהם, או להבין טוב יותר את החברה שבתוכה הם מחנכים את תלמידיהם".
 
בשבוע שבין המפגשים עיבדו מרום ופריז'סקי בשיחות משותפות את מה שראו במפגש שעבר וחשבו יחד על ההמשך. "התכוננו יחד לנושא המפגש הבא. נסינו לצפות מראש מה יעלה בדיון בנושאים השונים. העיבוד שלנו את נושאי הדיון צייד אותנו גם בניתוח השיח ובהבנת המשתתפים וגם בזיהוי של תכנים רלבנטיים שאותם הבאנו לקבוצה במהלך השיח. בדיון בנושא גן הילדים למשל, נתתי "הרצאה" קצרצרה על ביאליק, המשורר הלאומי שעלה לישראל מרוסיה וכתב שירים לילדים שמושרים בגנים בישראל עד היום.
 
קיימתי שיחות רבות עם המשתתפים מחוץ לזמן המליאה, בהפסקות. היתה לי חשובה הפרספקטיבה של כל אחד מהמשתתפים, להכיר אותו יותר טוב ולהביא את מה שאני שומע ממנו מחוץ לקבוצה אל תוך הקבוצה. השיחות האלה, האישיות, שמחוץ לתחום הסדנה, הזינו אותי במשוב ובתכנים שאותם החזרתי לקבוצה. היו כמובן גם דברים מתוך השיחות שהשארתי בחוץ.
בשבילי זו קבוצה שמורכבת מיחידים ואני צריך להכיר כל יחיד גם מחוץ לקבוצה, כאדם שלם. 'את כותבת שירים, על מה את כותבת?'. זה משהו בובריאני: אני חייב לפגוש כל משתתף כאדם שלם, לא כמושא לתהליך שיש לו מטרות. האמון בי נבנה על היחס הזה שאכפת לי ממך בלי קשר למה שהסדנה הזאת תוליד.
 
כמעט בכל קבוצה שאנו מנחים בישראל קיימת שונות תרבותית. לעתים קרובות נוטים המשתתפים והמנחים להתעלם ממנה, לעתים חשים צורך להתגבר עליה. הספר "שיח מלב המבוכה" מציע דרך אחרת ומדגים עד כמה ניתן להרוויח, כיחידים וכחברה, ממפגש שמתייחס במודע לשונות, ורואה בה הזדמנות להתפתחות ולצמיחה.
 
 
 


Google


מאמרים נוספים מתחום טיפול קבוצתי, הנחיית קבוצות
גבולות בקבוצות בהיבט בין-תרבותי - טיפול קבוצתי/ד"ר חיים וינברג
הכנס להנחיה וטיפול קבוצתי בשדרות / דר' חיים וינברג/
קבוצה בעת חופשה או חופשה בקבוצה / דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקו
טיפול קבוצתי בעולם: תכניות הכשרה על הנחיית קבוצות/דר' חיים וינברג
טיפול קבוצתי באכילה כפייתית לפי גישת 12 הצעדים/ענבר מאיר וסוניה רנדל
המנחה ההיסטרי והקבוצה ההיסטרית/אריק מוס
טיפול קבוצתי ואתיקה/דר' חיים ויינברג
תומס אוגדן, ה'שלישי האנליטי' והאפשרות לדיאלוג/אורי לוין
מאמרים על הנחיה | הנחיית קבוצות | טיפול קבוצתי/מיטב המאמרים על הנחיית קבוצות
הייחוד של עבודה קבוצתית באמנות/דפנה מרקמן סינמנס
שיח מלב המבוכה – תהליך קבוצתי למפגש בין-תרבותי/יעל בר-לב
טיפול פסיכולוגי אישי או טיפול קבוצתי?/רובי פרידמן
טיפול קבוצתי | הלינקים של ביון / חני בירן/חני בירן
זהות ומשמעותה בקבוצות רב-תרבותיות/מיכל מועלם
יעילות של קבוצות הורים/ליאת זלצר
#MR.EXI2T/#MR.EXI2T
ראיון עם ארווין יאלום על טיפול קבוצתי/איתן טמיר
הנחיה משותפת/פפיפר וג'ון אי. ג'ונס
טיפול קבוצתי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) למכורים/איתן אביטל וקרן נורני
זהירות סמים בדרך- מדריך להורים מודאגים/רונית שריג אקרט
הקבוצה הגדולה: מבנה, מטרות ותהליכים/חיים וינברג וסטנלי שניידר
עבודה קבוצתית עם סוסים כמאפשרת צמיחה/טל-לי אביב כהן
הנחיית סדנה לנשים השוקלות אימהות יחידנית/גליה קסלר ורקפת סלע
רשמים מכנס טיפול קבוצתי ברומא / יהושע לביא/יהושע לביא
אמהות ובנות: תהליך קבוצתי בשילוב עבודה עם הגוף/ברכה הדר
טיפול משולב/ד"ר חיים וינברג
תפקיד המנחה בפתרון ההתנגדות בטיפול קבוצתי/לילך ירושלמי דומב
טיפול קבוצתי דינמי למתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו/דרור אורן, יעל בר וגילה אליהו
טיפול קבוצתי: 50 עצות למנחה קבוצת תמיכה/איתן טמיר
הנרטיב האישי והאקזיסטנציאלי בטיפול קבוצתי/יוסי פולק
היבטים של הריקות - ניתוח של טיפול קבוצתי/אורי צורף
שאלון הערכה על טיפול קבוצתי/ניר צור
הנחיית קבוצות: זהות המנחה/ד"ר רובי פרידמן
הנחיית קבוצות מנהלים במסגרת פיתוחי מנהלים והסקרנות/ערן אביב
שילוב רייקי בעבודה קבוצתית/ציון זהבי
טיפול קבוצתי ואתיקה/רובי פרידמן
קבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות/יערה זיסמן
הבת הבכורה: הנחיית קבוצות זו אחר זו/איילת חיימפור צוקרמן
אלצהיימר בקבוצה: חלומות בטיפול קבוצתי/ד"ר רובי פרידמן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??