מודל שלבים להתפתחות קבוצה לפי סאראווי
שלבים בהתפתחות קבוצה לפי המודל הפסיכודינמי (סראווי)
Induced regression- התמקמות המנחה מאפשרת רגרסיה לרמות ארכאיות של תפקודי האני, תוך העלאת פנטזיות והגנות ראשוניות וחשיפת קשיים ראשוניים בהפנמה.
בכל שלב יש משאלה ופנטזיה ינקותית ברמת הקבוצה כשלם, היוצרת העברה קבוצתית.
שאלת השלבים- האם ניתן לראות בקבוצה תהליך התפתחותי מובחן? שאלת הגישה הדדוקטיבית.
האם קבוצה עם משתתפים בעלי הפרעות אישיות קשות עלולה להיתקע בשלבים פרה-אדיפליים?
האם לא ניתן לקפוץ על שלבים?
ההנחות הבסיסיות של ביון הן הגנות מפני התמודדות עם הבעיה שגורמת ללחץ.
רציונל תיאורטי להתפתחות קבוצה בגישה דינמית:
השלב האורלי התלותי:
יצירת אחדות ע"י התלכדות סביב משאלה אורלית תלותית לא מודעת.
1. משאלות אורליות קונקרטיות: דיבור קונקרטי על אוכל ודפוסי תלות.
2. משאלות תלות עם צביון אורלי
3. תלות והתחלת הבעת כעס ישיר: הפנטזיה הקבוצתית היא למיזוג עם המנחה. ביטוי לכל הוא היעדר מובחנות בין העצמי לאובייקט.
השלב האורלי התוקפני:
בתגובה לניטרליות של המנחים, מתעוררת משאלה לבליעה אורלית של המנחה, בהיותו מייצג את האם השנואה.
המטרה היא להגן על הצדדים החיוביים של היחסים האמביוולטיים, והביטוי לכך הוא שהחברים מנסים באורח פעיל להגן על המנחה מפני הזעם שלהם עצמם (הפחתת ערך הקבוצה ע"ח הפחתת ערך המנחה).
- השעיר לעזאזל: לראשונה יש ביטוי של כעסים בקבוצה, כנגד השעיר לעזאזל הנבחר, שאישיותו ותפקודו משקפת את תלותיות הקבוצה (מי עובר sc בקבוצות שלנו?).
- הפניית כעס אל ה-Sc כאל מנחה שעבר אינטרוייקטציה.
השלב האנאלי-אקספולסיבי:
מקביל לעמדה הסכיזואידית של חני בירן. שלב המרידה נגד המנחה.
המנחה נתפס באידיאליזציה או כהרסני- פיצול הוא מנגנון ההגנה הדומיננטי (בין החלקים הטובים והרעים של האובייקט). הקבוצה מתחלקת גם לשניים: קצה אידיאלי לעומת קצה פרנואידי.
שלב חשוב בביטוי תוקפנות כלפי הסמכות (דילוג עליו לא יאפשר עיבוד רגשות עד לגרעין).
פריקה אנאלית: הסתרת חומר רלוונטי והוצאתו מחוץ לקבוצה.
האירוע הברומטרי- תוקפנות ישירה שתכליתה לסלק את המנחה.
השלב האנאלי-רטנטטיבי:
נוצרת תחושת לכידות לגבי הזהות הקבוצתית. הקבוצה התגברה על הפיצול והתוקפנות מווסתת. הקבוצה מתפקדת באורח אוטונומי, ללא תלות במנחה.
מתפתחת הכחשה של הסיום.
השלב הפאלי:
עולות משאלות נשיות וגבריות בעלות גוון פאלי, שתפקידן לארגן את חברי הקבוצה סביב היחסים עם המנחה, המייצג את הדמות האדיפלית. נוצרות תת-קבוצות המבטאות תחרות ומשיכה בין המינים. המנחה מקבל העברה קולקטיבית ומייצג בבירור את דמות האב האדיפלית.
Google
מאמרים נוספים מתחום קבוצה
הקבוצה בארץ המראות/מיקי תודר חיים וינברגבסוד שיח: הדיאלוג על האם לבוא בדיאלוג / טל אלון/השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 2 / ערן אביב/הכנס להנחיה וטיפול קבוצתי בשדרות / דר' חיים וינברג/קבוצה בעת חופשה או חופשה בקבוצה / דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקובסוד שיח: קבוצת ביניים בכנס שדרות 2008/העמותה לאנליזה קבוצתית GAS / דר' חיים וינברג/דר' חיים וינברג1000 מילים לקונפליקט, דיאלוג ופיוס / אבישי זאבי/פיתוח מנהלים ביחידה אורגנית / ערן אביב/טיפול קבוצתי באכילה כפייתית לפי גישת 12 הצעדים/ענבר מאיר וסוניה רנדלמודל שלבים להתפתחות קבוצה לפי סאראווי/המנחה ההיסטרי והקבוצה ההיסטרית/אריק מוסטיפול קבוצתי ואתיקה/דר' חיים ויינברגמאמרים על הנחיה | הנחיית קבוצות | טיפול קבוצתי/מיטב המאמרים על הנחיית קבוצותהייחוד של עבודה קבוצתית באמנות/דפנה מרקמן סינמנסטיפול פסיכולוגי אישי או טיפול קבוצתי?/רובי פרידמןאימון אישי בקבוצה בגישה התייחסותית/כרמלה קיט ומיקי גרברטיפול קבוצתי | הלינקים של ביון / חני בירן/חני בירןזהות ומשמעותה בקבוצות רב-תרבותיות/מיכל מועלםיעילות של קבוצות הורים/ליאת זלצרד"ר חיים ויינברג: טיפול קבוצתי במזרח הרחוק |/ד"ר חיים וינברג#MR.EXI2T/#MR.EXI2Tביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה/ערן אביבראיון עם ארווין יאלום על טיפול קבוצתי/איתן טמירהנחיה משותפת/פפיפר וג'ון אי. ג'ונסטיפול אישי או קבוצתי?/סדנא למנחי קבוצות הורים/טיפול קבוצתי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) למכורים/איתן אביטל וקרן נורניעדות של משתתפת בטיפול קבוצתי/ש.תהליכים קבוצתיים ברשימת דיון באינטרנט/ד"ר חיים וינברגטיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי/טיפול קבוצתי: קבוצות תמיכה להורים לילדים אוטיסטים/קארין שיטרית וסיון מייזלסעבודה קבוצתית במערכת החינוכית - למה ואיך / נעמי רז/נעמי רזכנס PMI 2009 - הרצאה בנושא הפרויקט כמערכת קבוצתית/עבודה קבוצתית עם סוסים כמאפשרת צמיחה/טל-לי אביב כהןהנחיית סדנה לנשים השוקלות אימהות יחידנית/גליה קסלר ורקפת סלעלגדול במשפחה מכורה: עולמם של ילדי מכורים/רונית שריג אקרטמודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי/מיכל מועלםרשמים מכנס טיפול קבוצתי ברומא / יהושע לביא/יהושע לביאאנליזה קבוצתית: על "הקבוצה השנייה", "הקבוצה שליד"/ליאת אריאל, אורי לויןאמהות ובנות: תהליך קבוצתי בשילוב עבודה עם הגוף/ברכה הדרטיפול משולב/ד"ר חיים וינברגהיכל המראות - טיפול קבוצתי/סוזי שושני, מרים ברגרתפקיד המנחה בפתרון ההתנגדות בטיפול קבוצתי/לילך ירושלמי דומבטיפול קבוצתי דינמי למתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו/דרור אורן, יעל בר וגילה אליהומיניות ומגדר בקבוצה אנליטית/ברכה הדרקבוצות תמיכה לחולי סרטן - סיכום ממצאים/מיכל מועלםטיפול קבוצתי: 50 עצות למנחה קבוצת תמיכה/איתן טמירפסיכודרמה וביבליותרפיה/ד"ר יהודית ריבקוהנרטיב האישי והאקזיסטנציאלי בטיפול קבוצתי/יוסי פולקתרפיה קבוצתית - היבטים הסטוריים/מיכל מועלםהיבטים של הריקות - ניתוח של טיפול קבוצתי/אורי צורףשאלון הערכה על טיפול קבוצתי/ניר צורקבוצת תמיכה למתמודדים עם מחלה קשה ואובדן/מרגו הלמןהנחיית קבוצות: זהות המנחה/ד"ר רובי פרידמןהנחיית קבוצות מנהלים במסגרת פיתוחי מנהלים והסקרנות/ערן אביבשילוב רייקי בעבודה קבוצתית/ציון זהביטקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות/אורי גלוסקינוס ואמיר רוזןקבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות/יערה זיסמןהבת הבכורה: הנחיית קבוצות זו אחר זו/איילת חיימפור צוקרמןקבוצת תמיכה להורים לילדים חולי סרטן/פרץ סלטון, עיד, גיל לב ובן הרושאלצהיימר בקבוצה: חלומות בטיפול קבוצתי/ד"ר רובי פרידמן