דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >פיתוח מנהלים ביחידה אורגנית / ערן אביב

פיתוח מנהלים ביחידה אורגנית / ערן אביב

 
 
 
בכל תיאורי המקרים עד היום, התייחסתי לקבוצות שהיו במסגרת תכניות פיתוח מנהלים בארגונים. בתכניות אלו המשתתפים מגיעים מכל הארגון והמטרה המרכזית שלהן היא לשפר את כישורי הניהול של המשתתפים. כפי שציינתי בטורים קודמים, צורת הלמידה, הדגשים וכמובן התכנים משתנים מתכנית לתכנית. במספר פעמים בהן הגעתי לפגישות מכירה בארגונים חדשים, נשאלתי האם אני "מוכר" לארגון מוצר מדף של תכנית פיתוח מנהלים עם התאמות קטנות, או שינויים "ברוח התקופה" פה ושם? הרי התכנים של התכניות פחות או יותר קבועים, כמו גם המבנה שלהם ולעיתים קרובות גם הסימולציות בהן אנו משתמשים. אז מה בעצם שונה?
אני כמובן עונה לשאלה זו, לעיתים בליווי אינטונציה נעלבת, שלנו ב- O.D. אין מוצרי מדף, אלא אנחנו "תופרים" פתרון ללקוח. כך למשל, בתכניות פיתוח מנהלים שמבוצעות או מפותחות בימים אלו נדרש לבצע התאמה של התכנית למשמעויות של משבר הכלכלי והשפעותיו על הארגון. "תשובה" זו מתייחסת לתכנים או לדגשים שבתכנית פיתוח מנהלים. בטור זה אני מבקש להרחיב את ההסתכלות על תכנית פיתוח מנהלים מכלי הדרכתי/הכשרתי לעוד מתודה של התערבות לפיתוח ארגוני. אני אנסה להראות שהסתכלות שכזו מחייבת אותנו להכניס עוד מספר רכיבים לתכנית, ושהדגשים בתכנית יכולים להיות שונים מאלו של תכנית "רגילה". אני אעשה זאת באמצעות תאור שני מקרים.
לפני מספר חודשים התבקשתי לבצע תכנית פיתוח מנהלים למנהלים בדרג ביניים ביחידת פיתוח. הארגון לא ביקש לפתח את כל המנהלים באותו הדרג שבארגון, אלא לתת מענה למספר מנהלים באותה היחידה. הצורך להכשרה הוגדר על ידי מנהל היחידה בערך באופן הבא: היחידה מאוד גדלה בשנה וחצי האחרונות. כתוצאה מכך קידמתי מנהלים צעירים שניסיונם הניהולי מצומצם. כיום נדרשים מנהלים אלו לנהל תחתם מנהלים והם מתקשים במורכבות הניהולית הזו. אני מזהה שני פערים הקשורים בהיבטים ניהוליים שלהם: הראשון – הם לא מבינים עד הסוף מה נדרש מהם בתפקיד החדש וכיצד להתנהג לאור הדרישות הללו. השני – חסרים להם כלים לניהול בתפקיד, בעיקר כאלו שיגבשו את המנהלים שתחתם לצוות ניהולי.
אמנם הצרכים שהמנהל הגדיר היו מאוד ברורים ופעמים רבות קורסי פיתוח מנהלים באים לגשר בדיוק על הפער הזה, רק שהקונטקסט הארגוני שהוגדר לתכנית שונה מאוד מזה של תכנית פיתוח מנהלים. מדובר כאן בקבוצה אורגאנית של כ- 12 מנהלים שלכל שלושה עד ארבע מהם יש את אותו מנהל ישיר, כלומר הם מכירים טוב מאוד האחד את השני עם כל מה שכרוך בעמיתים שעובדים זה עם זה: יחסי תחרות, חברות, הערכה/חוסר הערכה וכו'. אם זה לא מספיק, אז חלקם עובדים בממשק האחד עם השני, מצב שמייצר קונפליקטים ביניהם הקשורים ביחסי ספק לקוח. במילים אחרות, עוד לפני שמשתתפי הקבוצה התיישבו על הכיסאות בחדר, הם מביאים איתם עולם שלם ומורכב של היסטוריה ויחסים. מצב זה לא מייצר רק קושי ואזורי עיוורון אצלי, אלא גם עלול להקשות על יצירת פתיחות ללמידה בין המנהלים, מה גם שחלקם שונים מאוד זה מזה באופני הלמידה שלהם.


ניתוח זה הוביל להגדרת המטרות הבאות לתכנית: (1) הגדרת תפקיד קבוצתית של מנהל בדרג ביניים ביחידת הפיתוח; (2) למידה של מודלים תיאורטיים בניהול; (3) למידת עמיתים באמצעות ניתוח מקרים ודילמות לאור התיאוריות. מראש ויתרנו על עבודה או למידות הקשורות לסגנון האישי. עד כאן, דומות המטרות לתכניות פיתוח מנהלים אחרות. אז מה שונה?
השוני המשמעותי בתכנית הזו מתמקד במסגרות שהתכנית מייצרת לעבודה של המשתתפים עם המנהלים שלהם. אחד הדברים שזיהינו באיתור הצרכים היה שה"בעיה" הניהולית, או הפער במיומנויות וביכולות הניהוליות לא מתחיל ומסתיים בדרג הניהולי שאותו הארגון מבקש לפתח, אלא פעמים רבות קשור בדרג הניהולי שמעליו. במקרה זה, זיהינו כי גם המנהלים של אותם המשתתפים קודמו במהירות לתפקידי ניהול בכירים וגם להם יש צורך בהכשרה ניהולית, לעיתים אפילו בסיסית. במילים אחרות, בשלב מוקדם בבניית התכנית, הגדרנו (מנהלת משאבי אנוש ואני, ומאוחר יותר גם מנהל היחידה) לעצמנו שתי מטרות נוספות: (1) שיפור, גם אם הוא מצומצם, של יכולות הניהול של מנהלי המשתתפים; (2) שיפור הדיאלוג הניהולי בין משתתפי הקבוצה לבין המנהלים שלהם.
מבחינת מנהל היחידה, המטרות הנוספות הללו היו חלק מפתרון רחב יותר לבעיית הניהול ביחידה. לפיכך, לצד מפגשי הלמידה של המשתתפים, הגדרנו שבין מפגשי הלמידה של הקבוצה יתקיימו פגישות אישיות של מנחה התכנית עם כל אחד ממנהלי המשתתפים. בפגישות הללו עדכנתי את מנהלי המשתתפים במודלים התיאורטיים שהוצגו וכן בנושאים המרכזיים שעלו בקבוצה (במגבלות חוזה הסודיות שלי עם הקבוצה). בנוסף, בפגישות הללו הכנתי את כל אחד מהמנהלים לקראת המשימות שניתנו למשתתפים במפגש הלמידה. מלבד העובדה שהגדלנו את הסיכויים ליישום המודלים ולהתמודדות ניהולית של המשתתפים עם הקשיים שהועלו על ידם, העלנו גם את האינטנסיביות של הדיאלוג הניהולי בין שני הדרגים. זאת ועוד, הפגישות האישיות שלי עם מנהלי המשתתפים יצרו לאחרונים מסגרת התייעצות והכוונה אישיים.
כדי לתת מענה מלא לקונטקסט הארגוני, הגדרנו מסגרת נוספת: לשעה האחרונה של כל מפגש הצטרף מנהל היחידה. שעה זו אפשרה למשתתפים להעביר לו מסרים, כל פעם בנושא הניהולי הנלמד, ואפשרה לו לתת את הדגשים שלו בכל נושא ונושא. דיאלוג זה אפשר למנהל היחידה לקבל עוד פרספקטיבה על האתגרים שעומדים מול היחידה שלו, ולמשתתפים לקדם אג'נדה שהיא יותר רוחבית-ארגונית. בפועל, הפסקנו את הפגישה הזו כבר לאחר מפגש הלמידה השני. מה שקרה הוא שהטיימינג בו הופיע מנהל היחידה, לא בהכרח תאם את השלב בו נמצאה הקבוצה מבחינת הלמידה שלה ובעצם אילץ את המשתתפים לבצע התארגנות מהירה לדיאלוג איתו. מצב זה גרם לתסכול משני הצדדים, וכדי להימנע מכך, הצענו לקבוצה להתארגן מחוץ למפגשים ולהגדיר את המסרים שחשוב להם להעביר למנהל. רק לאחר התארגנות זו קבענו את השיחה עם המנהל.
את התובנות מתהליך זה אני מנסה ליישם בפרויקט נוסף בארגון שונה לגמרי (ארגון שירות) שנמצא כרגע בשלב ראשוני (אבחון לקראת תכנית פיתוח מנהלים). לפרויקט זה מאפיינים דומים, שבעיני הם התנאים שמאפשרים את ההתערבות השונה. ראוי לציין שגם בפרויקט זה קיימת אבולוציה לסוג ההתערבות: בשלב הראשון הארגון (בעצם מנהל היחידה) מזמין תכנית פיתוח מנהלים לדרג ניהולי ביחידה מסוימת. בשלב הבא, שלב איתור הצרכים, מתגלה הפער בניסיון הניהולי בדרג שמעליו. בשלב השלישי מנהל היחידה נרתם לפעילות פיתוח מנהלים שהדגש שלה הוא פיתוח ארגוני ופחות הדרכתי. במקרה זה ההתערבות יותר רחבה וכוללת גם פיתוח צוות להנהלת היחידה, גם ייעוץ אישי לדרג הניהולי הבכיר וגם פיתוח מנהלים לדרג ראשי הצוותים. לסדר הפעולות בהתערבות זו חשיבות רבה והיא מקרינה מאוד על התכנים שניתנים במסגרת פיתוח המנהלים של ראשי הצוותים.
לסיכום, לתכנית פיתוח מנהלים שמבוצעת ביחידה אורגאנית יש מספר מגבלות שקשורות בעיקרן בהיכרות של המשתתפים וביחסים שביניהם. עם זאת, במקרים בהם קיים ספונסר לתכנית (- מנהל היחידה), ניתן לרתום את התכנית לשינויים ארגוניים בתוך היחידה, החל מחיזוק הדיאלוג הניהולי בין מנהלים, דרך פיתוח מנהלים במתודות שונות ועד לפיתוח צוותי הנהלה.
                                                            


Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצה
הקבוצה בארץ המראות/מיקי תודר חיים וינברג
בסוד שיח: הדיאלוג על האם לבוא בדיאלוג / טל אלון/
השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 2 / ערן אביב/
הכנס להנחיה וטיפול קבוצתי בשדרות / דר' חיים וינברג/
קבוצה בעת חופשה או חופשה בקבוצה / דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקו
בסוד שיח: קבוצת ביניים בכנס שדרות 2008/
העמותה לאנליזה קבוצתית GAS / דר' חיים וינברג/דר' חיים וינברג
1000 מילים לקונפליקט, דיאלוג ופיוס / אבישי זאבי/
פיתוח מנהלים ביחידה אורגנית / ערן אביב/
טיפול קבוצתי באכילה כפייתית לפי גישת 12 הצעדים/ענבר מאיר וסוניה רנדל
מודל שלבים להתפתחות קבוצה לפי סאראווי/
המנחה ההיסטרי והקבוצה ההיסטרית/אריק מוס
טיפול קבוצתי ואתיקה/דר' חיים ויינברג
מאמרים על הנחיה | הנחיית קבוצות | טיפול קבוצתי/מיטב המאמרים על הנחיית קבוצות
הייחוד של עבודה קבוצתית באמנות/דפנה מרקמן סינמנס
טיפול פסיכולוגי אישי או טיפול קבוצתי?/רובי פרידמן
אימון אישי בקבוצה בגישה התייחסותית/כרמלה קיט ומיקי גרבר
טיפול קבוצתי | הלינקים של ביון / חני בירן/חני בירן
זהות ומשמעותה בקבוצות רב-תרבותיות/מיכל מועלם
יעילות של קבוצות הורים/ליאת זלצר
ד"ר חיים ויינברג: טיפול קבוצתי במזרח הרחוק |/ד"ר חיים וינברג
#MR.EXI2T/#MR.EXI2T
ביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה/ערן אביב
ראיון עם ארווין יאלום על טיפול קבוצתי/איתן טמיר
הנחיה משותפת/פפיפר וג'ון אי. ג'ונס
טיפול אישי או קבוצתי?/
סדנא למנחי קבוצות הורים/
טיפול קבוצתי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) למכורים/איתן אביטל וקרן נורני
עדות של משתתפת בטיפול קבוצתי/ש.
תהליכים קבוצתיים ברשימת דיון באינטרנט/ד"ר חיים וינברג
טיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי/
טיפול קבוצתי: קבוצות תמיכה להורים לילדים אוטיסטים/קארין שיטרית וסיון מייזלס
עבודה קבוצתית במערכת החינוכית - למה ואיך / נעמי רז/נעמי רז
כנס PMI 2009 - הרצאה בנושא הפרויקט כמערכת קבוצתית/
עבודה קבוצתית עם סוסים כמאפשרת צמיחה/טל-לי אביב כהן
הנחיית סדנה לנשים השוקלות אימהות יחידנית/גליה קסלר ורקפת סלע
לגדול במשפחה מכורה: עולמם של ילדי מכורים/רונית שריג אקרט
מודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי/מיכל מועלם
רשמים מכנס טיפול קבוצתי ברומא / יהושע לביא/יהושע לביא
אנליזה קבוצתית: על "הקבוצה השנייה", "הקבוצה שליד"/ליאת אריאל, אורי לוין
אמהות ובנות: תהליך קבוצתי בשילוב עבודה עם הגוף/ברכה הדר
טיפול משולב/ד"ר חיים וינברג
היכל המראות - טיפול קבוצתי/סוזי שושני, מרים ברגר
תפקיד המנחה בפתרון ההתנגדות בטיפול קבוצתי/לילך ירושלמי דומב
טיפול קבוצתי דינמי למתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו/דרור אורן, יעל בר וגילה אליהו
מיניות ומגדר בקבוצה אנליטית/ברכה הדר
קבוצות תמיכה לחולי סרטן - סיכום ממצאים/מיכל מועלם
טיפול קבוצתי: 50 עצות למנחה קבוצת תמיכה/איתן טמיר
פסיכודרמה וביבליותרפיה/ד"ר יהודית ריבקו
הנרטיב האישי והאקזיסטנציאלי בטיפול קבוצתי/יוסי פולק
תרפיה קבוצתית - היבטים הסטוריים/מיכל מועלם
היבטים של הריקות - ניתוח של טיפול קבוצתי/אורי צורף
שאלון הערכה על טיפול קבוצתי/ניר צור
קבוצת תמיכה למתמודדים עם מחלה קשה ואובדן/מרגו הלמן
הנחיית קבוצות: זהות המנחה/ד"ר רובי פרידמן
הנחיית קבוצות מנהלים במסגרת פיתוחי מנהלים והסקרנות/ערן אביב
שילוב רייקי בעבודה קבוצתית/ציון זהבי
טקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות/אורי גלוסקינוס ואמיר רוזן
קבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות/יערה זיסמן
הבת הבכורה: הנחיית קבוצות זו אחר זו/איילת חיימפור צוקרמן
קבוצת תמיכה להורים לילדים חולי סרטן/פרץ סלטון, עיד, גיל לב ובן הרוש
אלצהיימר בקבוצה: חלומות בטיפול קבוצתי/ד"ר רובי פרידמן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??