ביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה
ביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה- ערן אביב
בכל תחילת קורס, במסגרת החוזה הקבוצתי, אני עורך את "טכס הסודיות". זהו אותו אקט פומפוזי בו אני מגדיר את המחוייבות שלנו, המנחים, לסודיות מלאה לגבי התכנים שעולים בקבוצה, מסביר את הרציונאל לסודיות ושואל האם למישהו בקבוצה יש קושי להתחייב לסודיות. נראה לי שלא חשוב כמה אני אעצים את ה"טכס", למשתתפים לא מספיק ברור מה ניתן לומר ומה לא. כך למשל, בהצגה עצמית של המשתתפים, סיפר משתתף שהיחידה שלו עומדת להתמזג עם יחידה אחרת בארגון. עד כאן אין בעיה, למעט העובדה שבקבוצה ישבה משתתפת מהיחידה "השנייה" בארגון ושמעה על כך בפעם הראשונה בקורס. כבר באותה ההפסקה היא התקשרה, נרעשת ונרגשת, למנהל שלה לברר את הנושא. משם הדרך הייתה קצרה ל"רעש ארגוני" עד לרמת סמנכ"לים, ולמשבר אמון בתוך הקבוצה.
ובחזרה לאותה קבוצה שבה, לצד השתיקה שמאפיינת את "הטכס", נשאלה השאלה למה בדיוק אני מתכוון במחוייבות שלא לשתף אנשים מחוץ לקבוצה במה שמתרחש בקבוצה. חשוב לי להדגיש שזוהי שאלה לא רגילה, אבל הפעם פתרתי אותה לעצמי בכך שאותה משתתפת נשואה למנהל באותו הארגון ומן הסתם מבררת האם היא יכולה לשתף אותו כבן זוגה. ההשערה שלי הזו רק חוזקה כאשר הסתבר לי שיש עוד שני משתתפים שבני זוגם עובדים באותו הארגון.
בדיעבד נראה כי העיסוק בסודיות היה העדות הראשונה לחרדה הרבה של המשתתפים בקורס, חרדה שהתעצמה לאחר התרגיל הראשון. בעיבוד של תרגיל זה, אחד המשתתפים ש"נודב" לנהל את התרגיל הראשון, שאל אותנו המנחים, עד כמה בכלל ניתן ללמוד ולהשתנות בזמן כל כך מהיר במסגרת הסדנא. שאלה זו הביאה את הקבוצה לדיון במה ניתן ללמוד בסדנא, כאשר התשובה המרכזית שהקבוצה נתנה לאותו משתתף הייתה שלא מצופה מאף אחד שיעשה שינוי משמעותי, אלא שיזהה את אזורי העיוורון שלו ויפעל קצת אחרת לאור מה שיגלה. אכן זו הייתה תשובה לפי "הספר". גם באירוע זה, כמו בסשן הקודם שבו עלתה שאלת הסודיות, לא העלנו אנחנו, המנחים, את האפשרות שהקבוצה חרדה ועסוקה בעצם במה אני עשוי לגלות על עצמי.
כשאני מנסה להבין מדוע בשתי פעמים אף לא אחד מאיתנו בחר ללכת בקו הנחייתי זה, תשובה אחת שאני נותן לעצמי קשורה בלחץ הזמן שבו היינו נתונים בתחילת ה- ODT. בדרך כלל זוהי הסדנא הראשונה בקורס, מה שמחייב אותנו בפתיחת היום הראשון לערוך היכרות עם המשתתפים, להגדיר את מטרות הקורס ואת חוזה הלמידה ולתת אינפוט תיאורטי לצורך העבודה בסדנא. כל זה לוקח כחצי יום והתחושה שלנו שאנחנו צריכים להגיע כמה שיותר מהר לתרגיל הראשון ולסיים את הישיבה ה"ארוכה" הזו בחדר. זאת ועוד, שזמן העיבוד שאנחנו מקצים לטובת התרגיל הראשון, שהוא בדרך כלל סוג של תרגיל פתיחה או תרגיל חימום, הוא זמן עיבוד קצר, מה שעוד יותר מלחיץ אותנו. כמובן שמן הצד השני קיים אצלנו החשש שהתרגיל, כתרגיל חימום, לא יעלה הרבה חומרים ללמידה ושהקבוצה תהיה מאוד ראשונית בלמידה שלה. חשש זה יכול להיות קשור לחרדה שלנו המנחים בשלבים הראשונים של ה- ODT, שלב בו אנחנו לומדים את הקבוצה ופחות פנויים לטפל בתהליך.
כמובן שהחרדה שקיימת בחדר לא נעלמה והיא חוזרת ומופיעה בעיבוד של התרגיל הבא, והפעם בעוצמה יותר חזקה. אותו משתתף ששאל בסשן הקודם על האפשרות להשתנות מהירה בסדנא, מערער, די בתחילת העיבוד של התרגיל, על האפשרות ללמוד מהתרגילים שכן הם לא ממש מדמים את חיי היום יום של המשתתפים, מה גם שההתנהגויות של המשתתפים בתרגילים שונה מהתנהגותם ביום יום. שוב נכנסים משתתפים בקבוצה לדיאלוג על הלמידות שכבר היו להם בסדנא ועד כמה הן מוכרות להם ורלוונטיות לחיי היום יום. בראייה שלי זוהי עוד הזדמנות לאפשר לקבוצה לדון בחרדות שיש מפני מה שיגלו המנהלים על עצמם בסדנא. אני בוחר לשקף לקבוצה את ההתלבטות בין שני חלקיה לגבי אפשרויות הלמידה בקורס ובסדנא. הקבוצה לא ממש מתייחסת לשיקוף, אלא ממשיכה בניסיונות השכנוע. צעד משמעותי עושה אחת המשתתפות כשאומרת ישירות לאותו משתתף שנראה לה שהוא נעלב מהתייחסויות הקבוצה בתרגיל הראשון שניהל. ההתייחסות הזו כמעט שנבלעת, אלמלא המנחה השנייה מתעקשת ומבקשת ממנו שיתייחס לאפשרות שנעלב בתרגיל הראשון שניהל.
אותו המשתתף עומד בתוקף על כך שלא נעלב, אבל מתאר את הקושי שהיה לו לקבל את המשוב מהקבוצה ואת זה שהוא מפחד שיתקבע בתור אחד שלא יודע כיצד לנהל. הוא מתאר ממש כיצד קיבל "בומבה" מהמשובים, כולל גם ממני. משתתף אחר משתף בחשש שלו לנהל תרגיל ולא להצליח בו. הדיבור בקבוצה הופך להיות מאוד רגשי והתמונה הולכת ומתבהרת: החשש ש"יראו לי" עולה מאוד חזק מהקבוצה – תגובה מאוד סבירה לכל קבוצה בכלל ולקבוצה של מנהלים בדרג ביניים בפרט.
אבל מתוך הדברים עולה משהו נוסף: חוויה של הקבוצה שאנחנו המנחים רודפים אותם. ה"בומבה" שאותו משתתף דיבר עליו, ביטויים שעלו קודם ממשתתפים כאילו "אנחנו מחפשים דם..." מתחילים לקבל משמעות אחרת. מבחינתנו אלו היו תגובות אופייניות לקבוצה, אולם לאחר הסשן הזה היינו חייבים לברר האם אנחנו לא הולכים מהר מידיי לקבוצה עם המשובים שאנחנו נותנים למשתתפים. לא ניתן היה לטעות בעוצמות הרגשיות ובקושי שעלו באותו סשן.
בניתוח שלנו בהפסקה היו שתי תובנות מרכזיות: הראשונה הייתה שאנחנו צריכים להיות יותר אמפתיים לקושי של המשתתפים והשנייה הייתה שאנחנו צריכים להיות יותר מעורבים ודיירקטיבים בהנחייה, למשל בעזרה להם לתת משובים. נראה שהשיקופים שעשינו לא היו אפקטיביים לקבוצה עד כה.
אני שמח להגיד שהשינוי שלנו בהנחיה, כמו גם האפשרות של הקבוצה לדון בחששות בחדר, הזיזו את הקבוצה קדימה ואפשרו למידה יותר אפקטיבית בהמשך הסדנא. מקרה זה וגם אחרים מחזירים אותי לשאלת סגנון ההנחיה וקצב ההתערבויות שלי כמנחה, בעיקר בסדנא שהיא יותר אינטנסיבית כמו סדנת ODT.
Google
מאמרים נוספים מתחום קבוצה
הקבוצה בארץ המראות/מיקי תודר חיים וינברגבסוד שיח: הדיאלוג על האם לבוא בדיאלוג / טל אלון/השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 2 / ערן אביב/הכנס להנחיה וטיפול קבוצתי בשדרות / דר' חיים וינברג/קבוצה בעת חופשה או חופשה בקבוצה / דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקובסוד שיח: קבוצת ביניים בכנס שדרות 2008/העמותה לאנליזה קבוצתית GAS / דר' חיים וינברג/דר' חיים וינברג1000 מילים לקונפליקט, דיאלוג ופיוס / אבישי זאבי/פיתוח מנהלים ביחידה אורגנית / ערן אביב/טיפול קבוצתי באכילה כפייתית לפי גישת 12 הצעדים/ענבר מאיר וסוניה רנדלמודל שלבים להתפתחות קבוצה לפי סאראווי/המנחה ההיסטרי והקבוצה ההיסטרית/אריק מוסטיפול קבוצתי ואתיקה/דר' חיים ויינברגמאמרים על הנחיה | הנחיית קבוצות | טיפול קבוצתי/מיטב המאמרים על הנחיית קבוצותהייחוד של עבודה קבוצתית באמנות/דפנה מרקמן סינמנסטיפול פסיכולוגי אישי או טיפול קבוצתי?/רובי פרידמןאימון אישי בקבוצה בגישה התייחסותית/כרמלה קיט ומיקי גרברטיפול קבוצתי | הלינקים של ביון / חני בירן/חני בירןזהות ומשמעותה בקבוצות רב-תרבותיות/מיכל מועלםיעילות של קבוצות הורים/ליאת זלצרד"ר חיים ויינברג: טיפול קבוצתי במזרח הרחוק |/ד"ר חיים וינברג#MR.EXI2T/#MR.EXI2Tביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה/ערן אביבראיון עם ארווין יאלום על טיפול קבוצתי/איתן טמירהנחיה משותפת/פפיפר וג'ון אי. ג'ונסטיפול אישי או קבוצתי?/סדנא למנחי קבוצות הורים/טיפול קבוצתי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) למכורים/איתן אביטל וקרן נורניעדות של משתתפת בטיפול קבוצתי/ש.תהליכים קבוצתיים ברשימת דיון באינטרנט/ד"ר חיים וינברגטיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי/טיפול קבוצתי: קבוצות תמיכה להורים לילדים אוטיסטים/קארין שיטרית וסיון מייזלסעבודה קבוצתית במערכת החינוכית - למה ואיך / נעמי רז/נעמי רזכנס PMI 2009 - הרצאה בנושא הפרויקט כמערכת קבוצתית/עבודה קבוצתית עם סוסים כמאפשרת צמיחה/טל-לי אביב כהןהנחיית סדנה לנשים השוקלות אימהות יחידנית/גליה קסלר ורקפת סלעלגדול במשפחה מכורה: עולמם של ילדי מכורים/רונית שריג אקרטמודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי/מיכל מועלםרשמים מכנס טיפול קבוצתי ברומא / יהושע לביא/יהושע לביאאנליזה קבוצתית: על "הקבוצה השנייה", "הקבוצה שליד"/ליאת אריאל, אורי לויןאמהות ובנות: תהליך קבוצתי בשילוב עבודה עם הגוף/ברכה הדרטיפול משולב/ד"ר חיים וינברגהיכל המראות - טיפול קבוצתי/סוזי שושני, מרים ברגרתפקיד המנחה בפתרון ההתנגדות בטיפול קבוצתי/לילך ירושלמי דומבטיפול קבוצתי דינמי למתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו/דרור אורן, יעל בר וגילה אליהומיניות ומגדר בקבוצה אנליטית/ברכה הדרקבוצות תמיכה לחולי סרטן - סיכום ממצאים/מיכל מועלםטיפול קבוצתי: 50 עצות למנחה קבוצת תמיכה/איתן טמירפסיכודרמה וביבליותרפיה/ד"ר יהודית ריבקוהנרטיב האישי והאקזיסטנציאלי בטיפול קבוצתי/יוסי פולקתרפיה קבוצתית - היבטים הסטוריים/מיכל מועלםהיבטים של הריקות - ניתוח של טיפול קבוצתי/אורי צורףשאלון הערכה על טיפול קבוצתי/ניר צורקבוצת תמיכה למתמודדים עם מחלה קשה ואובדן/מרגו הלמןהנחיית קבוצות: זהות המנחה/ד"ר רובי פרידמןהנחיית קבוצות מנהלים במסגרת פיתוחי מנהלים והסקרנות/ערן אביבשילוב רייקי בעבודה קבוצתית/ציון זהביטקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות/אורי גלוסקינוס ואמיר רוזןקבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות/יערה זיסמןהבת הבכורה: הנחיית קבוצות זו אחר זו/איילת חיימפור צוקרמןקבוצת תמיכה להורים לילדים חולי סרטן/פרץ סלטון, עיד, גיל לב ובן הרושאלצהיימר בקבוצה: חלומות בטיפול קבוצתי/ד"ר רובי פרידמן