דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >ביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה

ביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה

 
ביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה- ערן אביב
בכל תחילת קורס, במסגרת החוזה הקבוצתי, אני עורך את "טכס הסודיות". זהו אותו אקט פומפוזי בו אני מגדיר את המחוייבות שלנו, המנחים, לסודיות מלאה לגבי התכנים שעולים בקבוצה, מסביר את הרציונאל לסודיות ושואל האם למישהו בקבוצה יש קושי להתחייב לסודיות. נראה לי שלא חשוב כמה אני אעצים את ה"טכס", למשתתפים לא מספיק ברור מה ניתן לומר ומה לא. כך למשל, בהצגה עצמית של המשתתפים, סיפר משתתף שהיחידה שלו עומדת להתמזג עם יחידה אחרת בארגון. עד כאן אין בעיה, למעט העובדה שבקבוצה ישבה משתתפת מהיחידה "השנייה" בארגון ושמעה על כך בפעם הראשונה בקורס. כבר באותה ההפסקה היא התקשרה, נרעשת ונרגשת, למנהל שלה לברר את הנושא. משם הדרך הייתה קצרה ל"רעש ארגוני" עד לרמת סמנכ"לים, ולמשבר אמון בתוך הקבוצה.
ובחזרה לאותה קבוצה שבה, לצד השתיקה שמאפיינת את "הטכס", נשאלה השאלה למה בדיוק אני מתכוון במחוייבות שלא לשתף אנשים מחוץ לקבוצה במה שמתרחש בקבוצה. חשוב לי להדגיש שזוהי שאלה לא רגילה, אבל הפעם פתרתי אותה לעצמי בכך שאותה משתתפת נשואה למנהל באותו הארגון ומן הסתם מבררת האם היא יכולה לשתף אותו כבן זוגה. ההשערה שלי הזו רק חוזקה כאשר הסתבר לי שיש עוד שני משתתפים שבני זוגם עובדים באותו הארגון.
 
בדיעבד נראה כי העיסוק בסודיות היה העדות הראשונה לחרדה הרבה של המשתתפים בקורס, חרדה שהתעצמה לאחר התרגיל הראשון. בעיבוד של תרגיל זה, אחד המשתתפים ש"נודב" לנהל את התרגיל הראשון, שאל אותנו המנחים, עד כמה בכלל ניתן ללמוד ולהשתנות בזמן כל כך מהיר במסגרת הסדנא. שאלה זו הביאה את הקבוצה לדיון במה ניתן ללמוד בסדנא, כאשר התשובה המרכזית שהקבוצה נתנה לאותו משתתף הייתה שלא מצופה מאף אחד שיעשה שינוי משמעותי, אלא שיזהה את אזורי העיוורון שלו ויפעל קצת אחרת לאור מה שיגלה. אכן זו הייתה תשובה לפי "הספר". גם באירוע זה, כמו בסשן הקודם שבו עלתה שאלת הסודיות, לא העלנו אנחנו, המנחים, את האפשרות שהקבוצה חרדה ועסוקה בעצם במה אני עשוי לגלות על עצמי.
 
כשאני מנסה להבין מדוע בשתי פעמים אף לא אחד מאיתנו בחר ללכת בקו הנחייתי זה, תשובה אחת שאני נותן לעצמי קשורה בלחץ הזמן שבו היינו נתונים בתחילת ה- ODT. בדרך כלל זוהי הסדנא הראשונה בקורס, מה שמחייב אותנו בפתיחת היום הראשון לערוך היכרות עם המשתתפים, להגדיר את מטרות הקורס ואת חוזה הלמידה ולתת אינפוט תיאורטי לצורך העבודה בסדנא. כל זה לוקח כחצי יום והתחושה שלנו שאנחנו צריכים להגיע כמה שיותר מהר לתרגיל הראשון ולסיים את הישיבה ה"ארוכה" הזו בחדר. זאת ועוד, שזמן העיבוד שאנחנו מקצים לטובת התרגיל הראשון, שהוא בדרך כלל סוג של תרגיל פתיחה או תרגיל חימום, הוא זמן עיבוד קצר, מה שעוד יותר מלחיץ אותנו. כמובן שמן הצד השני קיים אצלנו החשש שהתרגיל, כתרגיל חימום, לא יעלה הרבה חומרים ללמידה ושהקבוצה תהיה מאוד ראשונית בלמידה שלה. חשש זה יכול להיות קשור לחרדה שלנו המנחים בשלבים הראשונים של ה- ODT, שלב בו אנחנו לומדים את הקבוצה ופחות פנויים לטפל בתהליך.
 
כמובן שהחרדה שקיימת בחדר לא נעלמה והיא חוזרת ומופיעה בעיבוד של התרגיל הבא, והפעם בעוצמה יותר חזקה. אותו משתתף ששאל בסשן הקודם על האפשרות להשתנות מהירה בסדנא, מערער, די בתחילת העיבוד של התרגיל, על האפשרות ללמוד מהתרגילים שכן הם לא ממש מדמים את חיי היום יום של המשתתפים, מה גם שההתנהגויות של המשתתפים בתרגילים שונה מהתנהגותם ביום יום. שוב נכנסים משתתפים בקבוצה לדיאלוג על הלמידות שכבר היו להם בסדנא ועד כמה הן מוכרות להם ורלוונטיות לחיי היום יום. בראייה שלי זוהי עוד הזדמנות לאפשר לקבוצה לדון בחרדות שיש מפני מה שיגלו המנהלים על עצמם בסדנא. אני בוחר לשקף לקבוצה את ההתלבטות בין שני חלקיה לגבי אפשרויות הלמידה בקורס ובסדנא. הקבוצה לא ממש מתייחסת לשיקוף, אלא ממשיכה בניסיונות השכנוע. צעד משמעותי עושה אחת המשתתפות כשאומרת ישירות לאותו משתתף שנראה לה שהוא נעלב מהתייחסויות הקבוצה בתרגיל הראשון שניהל. ההתייחסות הזו כמעט שנבלעת, אלמלא המנחה השנייה מתעקשת ומבקשת ממנו שיתייחס לאפשרות שנעלב בתרגיל הראשון שניהל.
 
אותו המשתתף עומד בתוקף על כך שלא נעלב, אבל מתאר את הקושי שהיה לו לקבל את המשוב מהקבוצה ואת זה שהוא מפחד שיתקבע בתור אחד שלא יודע כיצד לנהל. הוא מתאר ממש כיצד קיבל "בומבה" מהמשובים, כולל גם ממני. משתתף אחר משתף בחשש שלו לנהל תרגיל ולא להצליח בו. הדיבור בקבוצה הופך להיות מאוד רגשי והתמונה הולכת ומתבהרת: החשש ש"יראו לי" עולה מאוד חזק מהקבוצה – תגובה מאוד סבירה לכל קבוצה בכלל ולקבוצה של מנהלים בדרג ביניים בפרט.
 
אבל מתוך הדברים עולה משהו נוסף: חוויה של הקבוצה שאנחנו המנחים רודפים אותם. ה"בומבה" שאותו משתתף דיבר עליו, ביטויים שעלו קודם ממשתתפים כאילו "אנחנו מחפשים דם..." מתחילים לקבל משמעות אחרת. מבחינתנו אלו היו תגובות אופייניות לקבוצה, אולם לאחר הסשן הזה היינו חייבים לברר האם אנחנו לא הולכים מהר מידיי לקבוצה עם המשובים שאנחנו נותנים למשתתפים. לא ניתן היה לטעות בעוצמות הרגשיות ובקושי שעלו באותו סשן.
 
בניתוח שלנו בהפסקה היו שתי תובנות מרכזיות: הראשונה הייתה שאנחנו צריכים להיות יותר אמפתיים לקושי של המשתתפים והשנייה הייתה שאנחנו צריכים להיות יותר מעורבים ודיירקטיבים בהנחייה, למשל בעזרה להם לתת משובים. נראה שהשיקופים שעשינו לא היו אפקטיביים לקבוצה עד כה.
 
אני שמח להגיד שהשינוי שלנו בהנחיה, כמו גם האפשרות של הקבוצה לדון בחששות בחדר, הזיזו את הקבוצה קדימה ואפשרו למידה יותר אפקטיבית בהמשך הסדנא. מקרה זה וגם אחרים מחזירים אותי לשאלת סגנון ההנחיה וקצב ההתערבויות שלי כמנחה, בעיקר בסדנא שהיא יותר אינטנסיבית כמו סדנת ODT.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצה
הקבוצה בארץ המראות/מיקי תודר חיים וינברג
בסוד שיח: הדיאלוג על האם לבוא בדיאלוג / טל אלון/
השפעות חיצוניות על התערבויות בקבוצה- 2 / ערן אביב/
הכנס להנחיה וטיפול קבוצתי בשדרות / דר' חיים וינברג/
קבוצה בעת חופשה או חופשה בקבוצה / דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקו
בסוד שיח: קבוצת ביניים בכנס שדרות 2008/
העמותה לאנליזה קבוצתית GAS / דר' חיים וינברג/דר' חיים וינברג
1000 מילים לקונפליקט, דיאלוג ופיוס / אבישי זאבי/
פיתוח מנהלים ביחידה אורגנית / ערן אביב/
טיפול קבוצתי באכילה כפייתית לפי גישת 12 הצעדים/ענבר מאיר וסוניה רנדל
מודל שלבים להתפתחות קבוצה לפי סאראווי/
המנחה ההיסטרי והקבוצה ההיסטרית/אריק מוס
טיפול קבוצתי ואתיקה/דר' חיים ויינברג
מאמרים על הנחיה | הנחיית קבוצות | טיפול קבוצתי/מיטב המאמרים על הנחיית קבוצות
הייחוד של עבודה קבוצתית באמנות/דפנה מרקמן סינמנס
טיפול פסיכולוגי אישי או טיפול קבוצתי?/רובי פרידמן
אימון אישי בקבוצה בגישה התייחסותית/כרמלה קיט ומיקי גרבר
טיפול קבוצתי | הלינקים של ביון / חני בירן/חני בירן
זהות ומשמעותה בקבוצות רב-תרבותיות/מיכל מועלם
יעילות של קבוצות הורים/ליאת זלצר
ד"ר חיים ויינברג: טיפול קבוצתי במזרח הרחוק |/ד"ר חיים וינברג
#MR.EXI2T/#MR.EXI2T
ביטויי החרדה המגוונים של הקבוצה/ערן אביב
ראיון עם ארווין יאלום על טיפול קבוצתי/איתן טמיר
הנחיה משותפת/פפיפר וג'ון אי. ג'ונס
טיפול אישי או קבוצתי?/
סדנא למנחי קבוצות הורים/
טיפול קבוצתי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) למכורים/איתן אביטל וקרן נורני
עדות של משתתפת בטיפול קבוצתי/ש.
תהליכים קבוצתיים ברשימת דיון באינטרנט/ד"ר חיים וינברג
טיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי/
טיפול קבוצתי: קבוצות תמיכה להורים לילדים אוטיסטים/קארין שיטרית וסיון מייזלס
עבודה קבוצתית במערכת החינוכית - למה ואיך / נעמי רז/נעמי רז
כנס PMI 2009 - הרצאה בנושא הפרויקט כמערכת קבוצתית/
עבודה קבוצתית עם סוסים כמאפשרת צמיחה/טל-לי אביב כהן
הנחיית סדנה לנשים השוקלות אימהות יחידנית/גליה קסלר ורקפת סלע
לגדול במשפחה מכורה: עולמם של ילדי מכורים/רונית שריג אקרט
מודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי/מיכל מועלם
רשמים מכנס טיפול קבוצתי ברומא / יהושע לביא/יהושע לביא
אנליזה קבוצתית: על "הקבוצה השנייה", "הקבוצה שליד"/ליאת אריאל, אורי לוין
אמהות ובנות: תהליך קבוצתי בשילוב עבודה עם הגוף/ברכה הדר
טיפול משולב/ד"ר חיים וינברג
היכל המראות - טיפול קבוצתי/סוזי שושני, מרים ברגר
תפקיד המנחה בפתרון ההתנגדות בטיפול קבוצתי/לילך ירושלמי דומב
טיפול קבוצתי דינמי למתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו/דרור אורן, יעל בר וגילה אליהו
מיניות ומגדר בקבוצה אנליטית/ברכה הדר
קבוצות תמיכה לחולי סרטן - סיכום ממצאים/מיכל מועלם
טיפול קבוצתי: 50 עצות למנחה קבוצת תמיכה/איתן טמיר
פסיכודרמה וביבליותרפיה/ד"ר יהודית ריבקו
הנרטיב האישי והאקזיסטנציאלי בטיפול קבוצתי/יוסי פולק
תרפיה קבוצתית - היבטים הסטוריים/מיכל מועלם
היבטים של הריקות - ניתוח של טיפול קבוצתי/אורי צורף
שאלון הערכה על טיפול קבוצתי/ניר צור
קבוצת תמיכה למתמודדים עם מחלה קשה ואובדן/מרגו הלמן
הנחיית קבוצות: זהות המנחה/ד"ר רובי פרידמן
הנחיית קבוצות מנהלים במסגרת פיתוחי מנהלים והסקרנות/ערן אביב
שילוב רייקי בעבודה קבוצתית/ציון זהבי
טקטיקות השפעה בקבוצה ובצוות/אורי גלוסקינוס ואמיר רוזן
קבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות/יערה זיסמן
הבת הבכורה: הנחיית קבוצות זו אחר זו/איילת חיימפור צוקרמן
קבוצת תמיכה להורים לילדים חולי סרטן/פרץ סלטון, עיד, גיל לב ובן הרוש
אלצהיימר בקבוצה: חלומות בטיפול קבוצתי/ד"ר רובי פרידמן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??