דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >קבוצות בעולם-1.09 דר' חיים וינברג

קבוצות בעולם-1.09 דר' חיים וינברג

 
 
קבוצות בעולם – הטור החודשי לעיתון קהילת קבוצות
דר' חיים וינברג
מי פה קורא פה?
 
בגליון דצמבר 2008 איתן טמיר התלבט מה לעשות עם פציינט קשה בקבוצה (נרציסטי, גבולי, מונופוליסטי, פסיכופתי וכדומה) וזרק אתגר: האם מישהו רוצה להתייחס לכך בגליון הבא? מכיוון שאני אוהב אתגרים חשבתי להענות לבקשה ולכתוב על "הפציינט הקשה בקבוצה", אלא שאז עלתה בראשי המחשבה שכל הנושא הזה כבר כתוב בספרות המקצועית. לא רק שיש מאמרים מספר בנושא "הפציינט הקשה" (ראו למשל המאמר של גנס ואלונזו (1998) בכתב העת הבינלאומי לטיפול קבוצתי המתאר מנקודת מבט התייחסותית כיצד המטפל, הקבוצה והפציינט "הקשה" שותפים ביצירת הקושי), יש אפילו ספר שלם בעריכת רוס, סטון וקייבל, שנקרא הפציינט הקשה בקבוצה (מומלץ, רפרנס למטה). אז השאלה הנשאלת היא: מי קורא בעצם ספרות מקצועית? ובשביל מה זה טוב?
עם היד על הלב, כמה מכם קראו בחודש האחרון מאמר בכתב עת מקצועי על קבוצות? טוב, לא בחודש האחרון. בחצי השנה האחרונה? כמה מכם קראו מאמרים בסיסיים בהנחיית קבוצות וכמה קוראים מאמרים עדכניים בתחום?
אז שוב אני מוצא עצמי בעמדת מטיף וצריך לשכנע במשהו שלי נראה כמעט אלף-בית של איש מקצוע. בעיני, התפתחות מקצועית כרוכה בקריאה מתמדת ובמעקב אחרי חידושים בתחום המקצועי. ניתן לעשות זאת בהשתתפות בהשתלמויות מקצועיות (כנסים, ימי עיון, הרצאות) או בקריאת ספרות מקצועית.
אבל, כמה מאיתנו מנויים על כתבי עת מקצועיים בתחום הקבוצתי? למזלנו, האגודה הישראלית להנחייה וטיפול קבוצתי טורחת ושוקדת על הוצאה קבועה של כתב העת "מיקבץ" (כיום בעריכת גילה עופר) בו מתפרסמים מאמרים קבועים בעברית על הנחיית קבוצות, חלקם בהחלט מבוססים על הגישות החדשניות והעדכניות בטיפול קבוצתי. מאחר וחברי האגודה מקבלים את החוברת חינם, חלקם גם קוראים בה מפעם לפעם.
יפה עשה איתן שבגליונות האחרונים של המגזין הביא סקירות חשובות על גישות בריטיות מרכזיות בטיפול קבוצתי (עליזה רוזן על גישתו של פוקס, חני בירן על ביון ומחשבות שמחפשות חושב), אבל בנוסף לבריטים רצוי לדעת משהו גם על גישות אמריקאיות (ולא רק יאלום) ובודאי על היבטים יותר מתקדמים בקבוצות (מה עם הגישה האינטרסובייקטיבית בקבוצות, למשל?). בנוסף, למאמר במגזין יש את היתרונות שלו, אך הוא אינו תחליף למאמר בכתב עת מדעי הנסקר על ידי מספר כותבים ועומד בקריטריונים מדעיים מקובלים (למאמר הנוכחי שאתם קוראים, אין סיכוי להיכנס אפילו למיקבץ J).
ומה על מאמרים באנגלית שרובם אינם מתורגמים לעברית והם מייצגים טיפול קבוצתי בעולם? אני יודע שלהרבה ישראלים אנגלית מקצועית אינה קלה לקריאה, אבל איך אפשר לדעת מה קורה בעולם המקצועי מבלי לדעת אנגלית? האם המאמץ אינו שווה?
הבעיה הידועה היא למצוא את הזמן והאנרגיה לקריאת מאמרים בתוך העבודה המקצועית השוטפת. למי יש כוח להתרכז ולקרוא בסוף יום עבודה מפרך? ומי רוצה להמשיך ולעסוק בקבוצות בסוף השבוע החופשי שלו?
אחת הדרכים שמצאתי כדי לקדם את הנושא עוד בהיותי יו"ר האגודה, היתה להקים "מועדון קריאה". במועדון כזה מתכנסים בקבוצה קטנה כדי לקרוא אחת לחודש ולדון במאמר. את המועדון הראשון יזמתי והקמתי בשיתוף עם האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה בשנת 2001 בנושא "השווה והשונה בין פסיכותרפיה קבוצתית ואינדיווידואלית, היבטים תאורטיים ופרקטיים". מאז קמו מספר מועדוני קריאה כאלו בשיתוף עם המכון לאנליזה קבוצתית (אם זכרוני אינו מטעה אותי החלו אותו רובי פרידמן ומרים ברגר. אח"כ המשיכו יהושע לביא ומוניקה טנאי, ולאחרונה פתחו מועדון כזה יהושע יחד עם סוזי שושני).
כשעברתי לארה"ב חשבתי שנכון לשווק את הרעיון גם בקליפורניה. הרושם שלי היה שרוב המטפלים הקבוצתיים בארה"ב קוראים אפילו פחות מאנשי המקצוע הישראליים, וחלקם לא נגעו במאמר או ספר בנושאי קבוצות מאז סיימו את לימודיהם באוניברסיטה (וכפי שכבר סיפרתי כאן, חלק מעולם לא למדו ולו קורס אחד בקבוצות גם באוניברסיטה). הבאתי את הנושא לדיון בועד האגודה הצפון קליפורנית לטיפול קבוצתי בה אני חבר ולהפתעתי נתקלתי בהתנגדות. חלקה נבע מהקושי לקבל יוזמות חדשות (במיוחד של "זר") אך חלקה נומק בכך שסביר שלאנשי מקצוע לא יהיה ענין בחומר תיאורטי. בארה"ב הגישה הפרקטית שולטת. בנוסף, בארה"ב נדרשים המטפלים כל שנה לצבור נקודות זכות בהשתלמויות כדי להמשיך ולהחזיק ברשיון המקצועי (בניגוד לישראל, בה מרגע שנעשית פסיכולוג בעל רשיון, כל עוד לא נשלל רשיונך על ידי ועדת האתיקה של משרד הבריאות, תוכל להמשיך ולשמש כפסיכולוג גם אם לא השתתפת בהשתלמות אחת מרגע שקיבלת את הרשיון). נקודות אלו נצברות דרך השתתפות בקורסים, השתלמויות וכנסים, וכל מי שעורך אירועים מקצועיים כאלו, יודע שעליו לפנות לועדות של האיגודים המקצועיים, ולעמוד בקריטריונים מקצועיים מחמירים כדי שהאירוע המקצועי יוכר לצורך נקודות זכות אלו. נאמר לי שאם הרצאה או כנס אינו כולל נקודות זכות – אין סיכוי שמשתתפים יגיעו אליו. הצעתי המהפכנית היתה לפתוח מועדוני קריאה אלו (קראנו להם "הסלון לטיפול קבוצתי" באסוציאציה לסלונים התרבותיים שהיו מקיימות נשות חברה באירופה בעבר) מבלי להעניק נקודות אלו למשתתפים. טענתי שהמשתתפים יבואו מכיון שירצו ללמוד ולקרוא על קבוצות ולא כדי לקבל נקודות.
בסופו של דבר הצעתי התקבלה ודבר ה"סלון" החל להתפרסם. חשבתי לפתוח שתי קבוצות כאלו, אחת בסקרמנטו ואחת בסן פרנציסקו, אבל הביקוש אליהן היה כה גדול שפתחנו שתי קבוצות בשני אזורים נוספים.
מה מוסר ההשכל? שאנשים צמאים לידע ומעוניינים ללמוד גם אם אין לכך תמריץ חיצוני. אני מאמין שיש מקום לעוד קבוצות קריאה כאלו וקורא לחברי בארץ להמשיך במסורת זו. שאלה מעניינת הינה האם ניתן לפתח מועדוני קריאה מסוג זה באינטרנט. מנסיוני, פורומים לקריאת מאמרים באינטרנט אינם מתרוממים. האם זה משום שלקהל חסר משהו מהמגע האישי דווקא כשמדובר בקריאת חומר תיאורטי? אולי. ואולי הדרך הנכונה בסייברספייס הנה לשלב בין קריאת חומר תיאורטי לדיון על המשמעויות מהתיאוריה לפרקטיקה? נראה לי שכדאי לנסות שילוב כזה ולפתוח פורום המחבר בין התיאוריה לפרקטיקה. אולי איתן רוצה להרים את הכפפה?
אז אל תוותרו על קריאה מקצועית. קריאה מהנה,
חיים
haimw@group-psychotherapy.com
 
ביביליוגרפיה:
Gans, S.J., & Alonso, A. (1998). Difficult patients: Their construction in group therapy. International Journal of Group Psychotherapy, 48(3), 311-326.
Roth BE, Stone WN, Kibel HD (eds.) (1990). The Difficult Patient in Group: group psychotherapy with borderline and narcissistic disorders. American Group Psychotherapy Association Monograph Series No. VI, Madison, CT.: International Universities Press.
 
 
 
 

Google


מאמרים נוספים מתחום טיפול קבוצתי
הקבוצה בארץ המראות/מיקי תודר חיים וינברג
גבולות בקבוצות בהיבט בין-תרבותי - טיפול קבוצתי/ד"ר חיים וינברג
הכנס להנחיה וטיפול קבוצתי בשדרות / דר' חיים וינברג/
קבוצה בעת חופשה או חופשה בקבוצה / דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקו

קבוצות בעולם-10.07/דר' חיים וינברג
המנחה ההיסטרי והקבוצה ההיסטרית/אריק מוס
טיפול קבוצתי ואתיקה/דר' חיים ויינברג
תומס אוגדן, ה'שלישי האנליטי' והאפשרות לדיאלוג/אורי לוין
טיפול קבוצתי לפי ארווין יאלום/דר' חיים וינברג
קבוצות בעולם-2.2008/ד"ר חיים וינברג
קבוצות בעולם-3.2008/דר' חיים וינברג
קבוצות בעולם- 4.2008/דר' חיים וינברג
כנס טיפול קבוצתי בברצלונה: חיים וינברג/ד"ר חיים וינברג
מלקולם פיינס: תיאור כנס מאת ד"ר חיים וינברג/ד"ר חיים וינברג
מאמרים על הנחיה | הנחיית קבוצות | טיפול קבוצתי/מיטב המאמרים על הנחיית קבוצות
טיפול קבוצתי בפסיכודרמה: ראיון עם אסתי אבנון/ד"ר אסתי אבנון
איך להנחות קבוצות קונפליקט? רשמים מכנס IAGP/דר' חיים וינברג
הייחוד של עבודה קבוצתית באמנות/דפנה מרקמן סינמנס
קבוצות בעולם-1.09 דר' חיים וינברג/דר' חיים וינברג
שיח מלב המבוכה – תהליך קבוצתי למפגש בין-תרבותי/יעל בר-לב
צילומים ותצלומים (פוטו-תירפיה) בעבודה קבוצתית/ד"ר צביקה תורן
קבוצות פסיכודרמה לילדים - שרה גוברין/שרה גוברין
טיפול פסיכולוגי אישי או טיפול קבוצתי?/רובי פרידמן
אימון אישי בקבוצה בגישה התייחסותית/כרמלה קיט ומיקי גרבר
טיפול קבוצתי | הלינקים של ביון / חני בירן/חני בירן
זהות ומשמעותה בקבוצות רב-תרבותיות/מיכל מועלם
טיפול קבוצתי: על הכנס בשדרות/דר' רובי פרידמן
עבודה קבוצתית עם ילדים/שרה גוברין
יעילות של קבוצות הורים/ליאת זלצר
ד"ר חיים ויינברג: טיפול קבוצתי במזרח הרחוק |/ד"ר חיים וינברג
קבוצות בעולם-12.08 דר' חיים וינברג/דר' חיים וינברג
האינטרנט כזירה למפגש טיפולי/חן זליג
#MR.EXI2T/#MR.EXI2T
ראיון עם ארווין יאלום על טיפול קבוצתי/איתן טמיר
הקבוצה הטיפולית בשלב מתקדם/חיים וינברג ואבי ברמן
טיפול פסיכולוגי בהתמכרות | טיפול קבוצתי בהתמכרות/רונית שריג אקרט
הנחיה משותפת/פפיפר וג'ון אי. ג'ונס
טיפול אישי או קבוצתי?/
טיפול קבוצתי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) למכורים/איתן אביטל וקרן נורני
עדות של משתתפת בטיפול קבוצתי/ש.
קבוצה טיפולית | טיפול קבוצתי פסיכותרפיה | קבוצה טי/איתן טמיר
טיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי/
על אובדן וגעגוע - קבוצה טיפולית למתבגרים/ציפי פאוסט
זהירות סמים בדרך- מדריך להורים מודאגים/רונית שריג אקרט
הקבוצה הגדולה: מבנה, מטרות ותהליכים/חיים וינברג וסטנלי שניידר
שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות/
טיפול קבוצתי: קבוצות תמיכה להורים לילדים אוטיסטים/קארין שיטרית וסיון מייזלס
תקשורת עם מתבגרים - הגבול הדק בין "חפירה" להתעניינ/
עבודה קבוצתית במערכת החינוכית - למה ואיך / נעמי רז/נעמי רז
עבודה קבוצתית עם סוסים כמאפשרת צמיחה/טל-לי אביב כהן
הנחיית סדנה לנשים השוקלות אימהות יחידנית/גליה קסלר ורקפת סלע
רשמים מכנס טיפול קבוצתי ברומא / יהושע לביא/יהושע לביא
אנליזה קבוצתית: על "הקבוצה השנייה", "הקבוצה שליד"/ליאת אריאל, אורי לוין
אמהות ובנות: תהליך קבוצתי בשילוב עבודה עם הגוף/ברכה הדר
טיפול משולב/ד"ר חיים וינברג
היכל המראות - טיפול קבוצתי/סוזי שושני, מרים ברגר
תפקיד המנחה בפתרון ההתנגדות בטיפול קבוצתי/לילך ירושלמי דומב
טיפול קבוצתי דינמי למתבגרים צעירים שהוריהם התגרשו/דרור אורן, יעל בר וגילה אליהו
מיניות ומגדר בקבוצה אנליטית/ברכה הדר
קבוצות תמיכה לחולי סרטן - סיכום ממצאים/מיכל מועלם
טיפול קבוצתי: 50 עצות למנחה קבוצת תמיכה/איתן טמיר
פסיכודרמה וביבליותרפיה/ד"ר יהודית ריבקו
הנרטיב האישי והאקזיסטנציאלי בטיפול קבוצתי/יוסי פולק
תרפיה קבוצתית - היבטים הסטוריים/מיכל מועלם
היבטים של הריקות - ניתוח של טיפול קבוצתי/אורי צורף
שאלון הערכה על טיפול קבוצתי/ניר צור
הנחיית קבוצות: זהות המנחה/ד"ר רובי פרידמן
הנחיית קבוצות מנהלים במסגרת פיתוחי מנהלים והסקרנות/ערן אביב
שילוב רייקי בעבודה קבוצתית/ציון זהבי
טיפול קבוצתי ואתיקה/רובי פרידמן
קבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות/יערה זיסמן
הבת הבכורה: הנחיית קבוצות זו אחר זו/איילת חיימפור צוקרמן
קבוצת תמיכה להורים לילדים חולי סרטן/פרץ סלטון, עיד, גיל לב ובן הרוש
אלצהיימר בקבוצה: חלומות בטיפול קבוצתי/ד"ר רובי פרידמן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??