כשמורנו ופוקס נפגשו:פסיכודרמה וטיפול קבוצתי אנליטי
כיצד ניתן שפוקס ייפגש עם מורנו?
נראה לי נכון להקדים ולומר שהפעם ברצוני להציג שתי אספקלריות: פסיכודרמה ואנליזה קבוצתית. המפגש ביניהן הוא מפגש טבעי. מורנו - אבי הפסיכודרמה, ופוקס - אבי האנליזה הקבוצתית, צועדים בדרך אחת בתפיסת הקבוצה כסוכנות תרפויטית שנועדה לסייע לפרטים המרכיבים אותה. הקבוצה, על פי תפיסתם, היא אוסף של פרטים שסכומם גדול מסך מרכיביה. בקבוצה לטענת שניהם, הפרט מסייע ומסתייע בתוך הקבוצה ובעזרתה, כמו קליידוסקופ, לעיתים הקבוצה היא הדמות ולעיתים הרקע. דרכיהם של שני אבות תיאוריות אלה, מצטלבות. הגדרות, עמדות ותפיסות עולם תומכים ומעצימים זה את זה. דרכיהם מתרחקות ונפגשות שוב בהדגשת הכלים והטכניקות של דרכי ההתערבות הטיפולית.
האנליזה הקבוצתית שמה דגש על המטריצה והתקשורת בקבוצה. הקבוצה היא "היכל של מראות" טוען פוקס, מתבוננים עליה דרך האספקלריה של ה-
Mirroring השתקפות האחר אצל המטופל, ה
Resonance – הדהוד מהאחר אצל המטופל, וה
Transference- העברה בין המשתתפים, המנחה והקבוצה כשלם. בדומה ובשונה למושגים אלה, , לפי מורנו ניתן להקביל למטריצה/מטריקס את הסוציודרמה והסוציומטריה, ודרמה של פרט על הבמה פורטת על מיתרי דרמות פנימיות אצל כל צופיה. ה
Resonance מקבל הד ותשובה בפעילות ה
Sharing , ואילו ה
Mirroring מתורגם הלכה למעשה בטכניקת הכפיל ובהיות האחד מראה לאחר תוך חיקיו המדויק. שיחזור חי של מאורעות ומצבים מחיי המטופל בעזרת חברי הקבוצה ב"כאן ועכשיו" מבוצע על הבמה. באנליזה הקבוצתית ה"כאן ועכשיו" מתרחש במקום ובוחנים את היחסים ברגע האמת. מעבדים את המאורעות, מתמודדים עם קונפליקטים, תוך חקירת הלא מודע. המשתתפים סובייקטים ואובייקטים בו זמנית. השוני בין הגישות משתקף גם בתפיסת תפקידי המטפל בקבוצה, אולם על כך אולי בפעם אחרת.
אתאר בקצרה ויניאטה שהתרחשה בקבוצת לימוד פסיכודרמה. לאחר חימום שפתח מפגש, הזמנתי ועודדתי את חברי הקבוצה לשתף בחוויה. חיכיתי שמישהו יתנדב להיות הראשון. השתרר שקט מתוח. אחרי דקות ארוכות הזמנתי לשתף בהרגשה או באסוציאציה לגבי השתיקה: " אילו השקט או השתיקה יכלו לדבר, מה היו אומרים? "
כעבור כרבע שעה, סיוון: "אולי החוויות קשות, ומרגשות וקשה לשתף בהן? ייתכן ואנשים כאן לא סומכים על שאר משתתפי הקבוצה (או חלקם), שישמרו את תוכן הדברים בקבוצה ולא יוציאו אותם החוצה, לא תמיד כולם נוכחים וזה קשה". כרמית התפרצה בקולניות מפתיעה: "תאמרי שאת מתכוונת אלי. את לא סובלת אותי ואת פחדנית להודות בזה, אל תהיי צבועה". סיוון: "אין לי רצון להתעמת איתך , זה לא מכבודי ולא ברמה שלי, אבל אם כבר, אז איך את חושבת שאנשים ייצרו אמון אחד בשני אם את לא נוכחת כאן באופן קבוע".כרמית: "את רוצה שאתן לך דין וחשבון על כל דבר שאני עושה?!... את רוצה שאבוא לכאן חולה עם 40 מעלות חום, כי זה מה שהיה לי בשבוע שעבר, ומה פירוש לא לכבודך? את חושבת שאת יותר טובה ממני?" בשלב הזה, היא עוזבת את החדר כשדמעות בעיניה וטורקת את הדלת.
הקבוצה משותקת, לימור מתעשתת ראשונה ויוצאת בעקבותיה. סיוון החוירה ומלמלה: "זו בדיוק הסיבה שלא רציתי לשתף".
בחרתי לטפל באירוע בעזרת הטכניקות שהסטודנטים תרגלו בעבר, חילוף תפקידים וכפיל. לאחר שכרמית חזרה לקבוצה, הצעתי לשתיהן, לקיים עימות בעזרת חילוף תפקידים. בכל עימות/מפגש (encounter) יש הידברות בין שניים שבו הם מכוונים זה לזה ומנסים לקבל זה את זה. חילוף תפקידים זו פעולה שבה האדם מנסה לחוות את השני ו"להיכנס לנעליו" ככל האפשר, תוך כדי שמירה על עצמיותו. חברי הקבוצה הוזמנו להיות "כפיל" – תפקיד של "אגו מסייע" המגלם עבור הפרוטגוניסט את הקול הפנימי של רגשות ומחשבות מודחקים. במקרה זה כל חברי הקבוצה היוו כפילים לשתיהן. הקבוצה "קמה לתחיה", סיוון וכרמית שיתפו פעולה, הגיעו לתובנות עמוקות לגבי עצמן וזולתן. רגע מרגש ביותר היה כאשר כל אחת מהן שיתפה בתובנה שצמחה מהתהליך. סיוון לכרמית: "כל כך הרבה פעמים נעלמו לי אנשים מהחיים, בשבוע שעבר, כשהייתי פרוטגוניסט ואת לא היית, הרגשתי שוב את הזלזול, הבגידה, את חוסר האיכפתיות שלך ממני, אני לא יכולה לסמוך על אנשים שיהיו עבורי. הרבה פעמים אני מקבלת מסר מהסביבה שאני משדרת התנשאות ויהירות, אני צריכה לבדוק את זה, כנראה זה דפוס שמחפה על חוסר הביטחון וההערכה הנמוכה שלי, אני מנסה כל הזמן לחפות על כך, זה כל כך מפחיד, אני כל כך פגיעה...".
כרמית: " ואני חשבתי שאת כמו הרבה אחרים שמתנשאים מעלי, אני מבינה עכשיו שאני פועלת מתוך רגשי הנחיתות שלי, כל הסביבה בה גדלתי, רובם היום בכלא, אני עדיין לא מאמינה על עצמי שהצלחתי לצאת משם, שאני טובה כמוך וכמו האחרים".
הקבוצה סיימה בסבב Sharing . עלו תכנים כמו קושי עם עימותים, אמון וביטחון ביחסים, שכונות ילדותם ובעיקר חשפו את הכאב מול הערכה עצמית ירודה, תחרות וקנאה. סיוון וכרמית יצאו מהחדר מחובקות, גם האחרים. המפגש הזה, היווה נקודת מפנה וציון דרך בתהליך הקבוצתי. בעזרת הלכידות שהתפתחה והתחזקה ניכרה גם ההעצמה האישית והקבוצתית.
במקרה דומה בקבוצה אנליטית, שיטת הטיפול היתה שימוש ב Mirroring , Resonance ו Transference ושיחה סביב השלב התפתחותי של הקבוצה, המטריקס הקבוצתי והתימות שעלו - אמון, יריבות ותחרות.
נשאלת השאלה מה היתה יכולה להיות ההשפעה של הטיפול האנליטי על הקבוצה ועל הפרטים בה, לעומת השפעת הפסיכודרמה.
שאלה זו תישאר, כנראה, לעולם ללא מענה, הסיטואציה לעולם לא תחזור על עצמה פעמיים ולא ניתן יהיה לעמת את פוקס עם מורנו. אולם, נוכל להפגישם ולהיעזר בכלים שהעניקו לנו שניהם בעת התמודדויות עם סיטואציות בסיטואציות שונות שמתרחשות בקבוצות שונות.
Google
מאמרים נוספים מתחום פסיכודרמה
אוכל- תשוקה- שייכות והדרה בקבוצה/דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקוטיפול קבוצתי- פסיכודרמה/מיטל שוורץ ואורנית לייבטיפול קבוצתי וטיפול באמנויות/ד"ר יהודית ריבקוחלומו של אחד כהד קבוצתי / ד"ר יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקוכשמורנו ופוקס נפגשו:פסיכודרמה וטיפול קבוצתי אנליטי/ד"ר יהודית ריבקוטיפול קבוצתי בפסיכודרמה במרחב הקבוצה הוירטואלית/ד"ר יהודית ריבקוטיפול קבוצתי בפסיכודרמה: ראיון עם אסתי אבנון/ד"ר אסתי אבנוןקבוצות פסיכודרמה לילדים - שרה גוברין/שרה גובריןאימון אישי בקבוצה בגישה התייחסותית/כרמלה קיט ומיקי גרברעבודה קבוצתית עם ילדים/שרה גובריןד"ר חיים ויינברג: טיפול קבוצתי במזרח הרחוק |/ד"ר חיים וינברגטיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי/על אובדן וגעגוע - קבוצה טיפולית למתבגרים/ציפי פאוסטשילוב אמנויות בהנחיית קבוצות/טיפול קבוצתי: קבוצות תמיכה להורים לילדים אוטיסטים/קארין שיטרית וסיון מייזלסמודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי/מיכל מועלםאנליזה קבוצתית: על "הקבוצה השנייה", "הקבוצה שליד"/ליאת אריאל, אורי לויןהיכל המראות - טיפול קבוצתי/סוזי שושני, מרים ברגרמיניות ומגדר בקבוצה אנליטית/ברכה הדרקבוצות תמיכה לחולי סרטן - סיכום ממצאים/מיכל מועלםפסיכודרמה וביבליותרפיה/ד"ר יהודית ריבקותרפיה קבוצתית - היבטים הסטוריים/מיכל מועלם