מכיון שטור זה עוסק בקבוצות בעולם, הגיע הזמן להתבונן בקבוצות בעולם הוירטואלי ולהבין כיצד הן קשורות לקבוצות בעולם "האמיתי".
אינני אוהב את המונח הזה: העולם האמיתי. ולכן שמתי אותו במרכאות. הוא מרמז על כך שהאינטרנט הינו עולם לא אמיתי, שהקשרים בו מזוייפים, ושכולו בנוי על אשלייה ופנטזיה. הוא מבוסס על ההנחה (המוטעית) שרק מה שניתן לגעת בו, לטעום אותו, להריח אותו, הוא אמיתי. בדוקטורט שלי, שעסק בין השאר בשאלות של תהליכים קבוצתיים באינטרנט, הקדשתי פרק שלם לשאלה מהי "נוכחות" (presence) ואיך היא באה לידי ביטוי בדרכים שונות (גם בעולם הטיפולי והקבוצתי), רובן לא חומריות. מי שמעוניין בפרק הזה, שיכתוב לי (haimw@group-psychotherapy.com) ואשלח לו, אלא שזה באנגלית. גירסה מקוצרת בעברית נמצאת ב- http://www.hebpsy.net/community.asp?id=4&cat=article&articleid=419
המסקנה המפתיעה שהגעתי אליה בסוף הפרק הינה שכל אובייקט מופנם הוא אובייקט וירטואלי. בנוסף כתבתי בסיכום כי כל אינטראקציה היא בהכרח מתווכת, אך צורות תיווך מסויימות מתאזרחות בתרבות שלטת ונתפסות "טבעיות".
למעשה מאחורי אי ההבנה לגבי מהות קשרים באינטרנט, עומדות ציפיות לא מציאותיות לגבי אינטימיות. הציפיה ליצור אינטימיות ברשת שתהיה זהה לזו שמחוץ לרשת אינה סבירה וכרוכה בהשלמת פרטים תוך שימוש בפנטזיה. האינטימיות הרגילה כרוכה באפשרות לתת לאחר להציץ לתוכי פנימה (intimacy=into-me-you-see). אני מציע שברשת קיימת Eנטימיות ולא Iנטימיות (כל הזכויות למושג שמורות למחבר). Eנטימיות מבוססת על תחושת הביחד המתפתחת בקהילייה הוירטואלית.
אוקיי. נניח ששיכנעתי אתכם שקשרים ב"סייברספייס" הם לא פחות אמיתיים (או מדומים) מקשרים במרחב הפיזי (אגב, בעולם פוסטמודרניסטי המלה "אמיתי" נחשבת די ארכאית), אבל איך כל זה קשור לקבוצות? איפה אתה רואה קבוצות באינטרנט, תשאלו?
סביר שכל מי שקורא את הניוזלטר הזה באינטרנט, השתתף או משתתף בפורום אינטרנט כלשהו, מקצועי או אחר. ובכן, פורום אינטרנט הוא למעשה קבוצה. למסקנה הזו הגעתי כבר בסוף המאה הקודמת (נכון שזה נשמע לפני המון שנים? אני מתכוון ל-1998) לאחר מספר שנים בהן ניהלתי את קבוצת הדיון הבינלאומית על טיפול קבוצתי שהקמתי. התחלתי את קבוצת הדיון הזו בשנת 1996, כשעדיין מעט אנשים בארץ השתתפו או השתמשו ברשת, ובתוך זמן קצר הצטרפו לפורום כ-300 איש העוסקים בקבוצות מרחבי העולם (כולל כמה מכותבי הספרים והמאמרים המרכזיים בתחום), והחלו לדון בהתלהבות בעבודה הקבוצתית. מהר מאד התחוור לי שהפורום מתנהל בדומה לקבוצה, ושניתן לזהות בו תהליכים קבוצתיים מוכרים בדיוק כמו בקבוצות פנים-אל-פנים (פא"פ) שהכרתי מחיי היומיום. התחלתי לאסוף דוגמאות מחיי הפורום ובסופו של דבר פירסמתי את ממצאיי בכתב העת הבינלאומי לטיפול קבוצתי (גירסה עברית התפרסמה ב"מיקבץ" כתב העת הישראלי לטיפול קבוצתי, 2001, כרך 6(1), עמ' 19-37 וניתן לקרוא אותה ב
אלו תהליכים קבוצתיים ניתן לזהות בפורום אינטרנט? הרבה מהגורמים המרפאים של יאלום, למשל: לכידות קבוצתית, אוניברסליות, אלטרואיזם (ברשת, הנכונות שלנו לעזור למישהו שאנחנו לא מכירים בכלל מדהימה), למידה בין אישית, וכדו'. אבל לא רק זאת, ניתן לזהות גם תהליכים דינמיים כמו העברה (ולא רק כלפי מנהל/מנחה הפורום), רגרסיה (מומלץ לקרוא את המאמר הקלאסי של הולנד הנמצא ב
ככל שהפורום התפתח העמיקו גם הקשרים בין החברים בו, והשיחות נעו בין דיונים מקצועיים תיאורטיים, התייעצות על ארועים ומקרים בקבוצות שאנשים הנחו, אך יותר ויותר גם שיתוף בדברים אישיים, כולל אירועים קשים שהמשתתפים עוברים בחיים. נראה שהתפתח אמון ואפשרות לחשיפה ולשיתוף אישי. פה ושם התעוררו גם מחלוקות וקונפליקטים, כמו בכל קבוצה בריאה.
לאחר התלהבות הראשונית שלי מהדמיון בין הפורום לקבוצה פא"פ, התחלתי לראות גם הבדלים בין החיים ברשת ומחוץ לרשת. כשניתחתי את ההבדלים הגעתי למסקנה כי פורום הוא קבוצה גדולה עם אשלייה של קבוצה קטנה. דוגמאות לתהליכים אופיניים לקבוצה גדולה לא חסרות: כמו שבקבוצה גדולה יש כמה נושאים שעולים במקביל, כך גם ברשת, וכמו שבקבוצה גדולה היחיד יכול ללכת לאיבוד ולהרגיש שקולו אובד בחלל האולם, בודאי שבאינטרנט מה שכתבתי עלול להשאר ללא מענה וקולי יאבד בחלל הסייברספייס, מה שמהווה מקור לפגיעות נרציסטיות רבה.
אם נחזור לשאלת האינטימיות שנדונה קודם, הרי שEנטימיות דומה לחווית האנוניזם (weness) האופיינית לקבוצה הגדולה. גם בקבוצה גדולה יש קושי לפתח את האינטימיות המוכרת מקשרי אחד-על-אחד או מקבוצה קטנה, אך המשתתפים יכולים לחוש תחושת אחדות ושותפות רבה (שלפעמים נמצאת בטווח הבריא ולפעמים מבוססת על ההנחה הבסיסית החמישית של לורנס וחבריו).
הבדלים נוספים קשורים למהות החוזה הקבוצתי ברשת (האם זה מכתב הפתיחה בעת הקבלה לפורום? האם ניתן לדרוש מחוייבות כלשהי ברשת?), ולשאלות של מרחב, גבולות וזמן: האינטרנט הוא מרחב חסר גבולות, והתקשורת בו מתנהלת ללא גבולות של זמן (אלא אם כן מדובר בחדרי צ'ט). לפי כל התיאוריות, אמורה להיות לכך השפעה על רמת הבטחון והחשיפה בקבוצת אינטרנט. לא כך הדבר. הסבר אחד קשור לאנונימיות המהווה מעטפת מגן השומרת על חברי הפורום, אבל גם בקבוצת הדיון שלי בה החברים הזדהו בשמם האמיתי, רמת החשיפה היתה מפתיעה. מכאן המסקנה על האשלייה של קבוצה קטנה.
ניתן לשאול שאלות על ההבדלים מבחינת הצטרפות ופרישה של חברים: בניגוד לקבוצות פא"פ, בפורום אינטרנט חבר יכול לעזוב או להצטרף מבלי שאף אחד יידע על כך. בכלל, משמעות ההשתתפות בקבוצה שונה מאד בשני המקרים: בעוד בקבוצת פא"פ לא ייתכן שמישהו ייסוג לשתיקה לתקופה מסויימת מבלי שהדבר יהיה מאד מורגש, אחד התהליכים הנורמלים באינטרנט הינו תנודות בין השתתפות ערה ותקופות של השתתפות פאסיבית בלבד. הדבר קשור לכך שיש חיים מחוץ לרשת, וכנראה גם לתחושות של רוויה מקשרי רשת עם צורך להתמלא ממגע גוף בגוף... אך תמיד משהו מושך חזרה לעולם הוירטואלי.
עם זאת ברצוני להסתייג מהכללת הייתר שעשיתי עד כה. הניתוח מבוסס ברובו על קבוצת הדיון הבינלאומית שהזכרתי. בפורום הישראלי להנחיה וטיפול קבוצתי שפתחתי ב-2004 (www.hebpsy.net/forum.asp?id=49 , מוזמנים להצטרף), התהליכים היו שונים מעט. האינטראקציות בפורום הישראלי הן פחות בינאישיות, הכותבים פחות חושפים את עצמם והמיקוד הוא יותר על עניינים טכניים, הודעות על כנסים, וציפיה שמנחה הפורום יהיה המומחה שיענה על השאלות. האם הדבר קשור לעובדה שבארץ כולם מכירים את כולם ולכן האנונימיות פחותה, או להיבטים של התרבות הישראלית (והלא מודע החברתי שלה) שהם תחרותיים, גבריים, ומטרתם הסמויה להראות לסמכות שאינה יודעת שום דבר? או אולי הדבר קשור להעברה נגדית שלי כמנחה ולמקום שונה ממנו באתי לפורום הבינלאומי (צנוע יותר) ולפורום הישראלי? או לכך שבתוך התהליך המתגבש בפורום הישראלי עברתי לחו"ל? סביר שכל האמור למעלה נכון, ויותר מכך.
לכל האמור לעיל יש השלכה על הדרך בה אני ממליץ להנחות פורום באינטרנט. נכון. אפשר לנהל פורום אינטרנט באופן טכני (כמו שאפשר להנחות קבוצה פסיכו-חינוכית באופן טכני). אך אפשר גם להשתמש בכישורי ההנחיה שלנו ולהעמיק את רמת המעורבות והלכידות של הפורום. נראה לי שמנחה פורום באינטרנט צריך להיות בעל הבנה של הפסיכולוגיה של האינטרנט, כישורים של מנחה קבוצות, רגישות פסיכולוגית, ומעט יידע טכני. דרישות לא קלות...